(210) 6854035

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

Ο ΣΠΕΦ (Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά) ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2009 με σκοπό βάσει του καταστατικού του την προάσπιση των συμφερόντων των παραγωγών ενέργειας από φωτοβολταϊκά συστήματα. Πρόκειται για Πανελλαδικό κατ’ εξοχήν επιστημονικό αλλά ταυτόχρονα και επιχειρηματικό σύνδεσμο αφού τα μέλη όλα έχουν υλοποιήσει επενδύσεις στην παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά.

Διαβάστε περισσότερα..

Νέα του ΣΠΕΦ (652)

Επιστολή ΣΠΕΦ προς ΥΠΕΚΑ για άρση των στρεβλώσεων

  • 21 Αυγούστου 2012 |
 
Την Δευτέρα 20/8/12 ο ΣΠΕΦ απέστειλε επιστολή στην Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΚΑ με θέμα την άρση των στρεβλώσεων ενόψει του αναμενόμενου νέου γύρου νομοθετικών πρωτοβουλιών του Υπουργείου.  Στην επιστολή με ποσοτικό τρόπο δεικνύεται ποιες είναι οι στρεβλώσεις και πως η βιωσιμότητα του Λειτουργού και εν τέλει της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας συνολικά, οπωσδήποτε διέρχονται από την άρση των "κρυφών" επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα και δη στο εισαγόμενο φυσικό αέριο, που ειδικότερα επιβαρύνει υπέρμετρα την ελληνική οικονομία αφού υποκαθιστά στην ηλεκτροπαραγωγή εγχώρια πρώτη ύλη (λιγνίτη).  Προς την κατεύθυνση αυτή προτείνεται σειρά άμεσων μέτρων.
 
Επισυνάπτεται η επιστολή.
 

ΣΠΕΦ: Και τώρα η ώρα των στρεβλώσεων

Σε συνέχεια του πακέτου ρυθμίσεων που ανακοινώθηκαν από το ΥΠΕΚΑ για τα φωτοβολταϊκά αλλά και της αναπροσαρμογής του τέλους ΕΤΜΕΑΡ από την ΡΑΕ όπως προηγήθηκε με στόχο την οικονομική σταθεροποίηση της αγοράς ηλεκτρισμού, ο ΣΠΕΦ παρατηρεί τα ακόλουθα:

 

-          Η Κυβέρνηση και το ΥΠΕΚΑ, έστω και την ύστατη ώρα, διασώζουν το κύρος της χώρας αφού τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν αφορούν τις εν λειτουργία Φ/Β μονάδες, γεγονός που θα κατέστρεφε όπως έγκαιρα είχε επισημανθεί, την οποιαδήποτε προοπτική επενδύσεων αλλά πολύ περισσότερο λειτουργίας επιχειρήσεων στην χώρα μας ανεξαρτήτως κλάδου.  Η απασφάλιση της θρυαλλίδας αυτής πέραν της μη ηθικής και μη νόμιμης υπόστασης της αλλά και των Προσφυγών που θα την ακολουθούσαν, θα εκκινούσε και έναν ατέρμονα φαύλο κύκλο αμφισβητήσεων, «κουρέματος» απαιτήσεων και συνεπακόλουθα δανείων σε όλο το εύρος της οικονομίας, που θα καθήλωνε την επενδυτική εμπιστοσύνη στο ναδίρ για πάρα πολλά χρόνια.  Στο κρίσιμο αυτό σημείο υπήρξε απόλυτη ομοφωνία και συστράτευση των Φορέων της αγοράς συμπεριλαμβανομένων των Επιμελητηρίων και των Τραπεζών, με στόχο τη διαφύλαξη ενός ελάχιστου κλίματος αξιοπιστίας που αποτελεί προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

 

-          Σε ότι αφορά τις από εδώ και στο εξής επενδύσεις η αυτονόητη προσήλωση στους νόμους δεν αποτελεί έκπληξη για κανέναν.  Οι εθνικοί στόχοι διείσδυσης ανά τεχνολογία ΑΠΕ όπως ποσοτικά έχουν θεσμοθετηθεί από το 2010 με την Α.Υ.Φ1/οικ.19598/31-8-10, είναι σε όλους γνωστοί και πρέπει να τηρούνται.  Η οποιαδήποτε τυχόν επέκταση τους οφείλει οπωσδήποτε να μην γίνεται άναρχα, αλλά συντεταγμένα περιλαμβάνοντας τον απαιτούμενο οικονομοτεχνικό σχεδιασμό, ώστε σε καμία περίπτωση να μην τίθενται εν αμφιβόλω εκ των υστέρων τα οικονομικά της λειτουργίας των επενδύσεων αυτών.   

 

-          Οι στρεβλώσεις τέλος της αγοράς που επανειλημμένα Οργανισμοί (ΙΟΒΕ), Φορείς ΑΠΕ και Πανεπιστήμια (ΑΠΘ, ΕΜΠ) έχουν ποσοτικοποιημένα με μελέτες αναδείξει, αλλά και η Πολιτεία σε επίπεδο διαλόγου αναγνωρίσει με προεξέχοντα τον Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους, οφείλουν να αποτελέσουν τον πυρήνα των επικείμενων περαιτέρω συζητήσεων για την ηλεκτροπαραγωγή.  Είναι αδιανόητο τα χρήματα που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω του ΕΤΜΕΑΡ να οδεύουν δια των στρεβλώσεων κατά 60% στα ορυκτά καύσιμα (μελέτη ΙΟΒΕ, Ιούλιος 2011) αντί στις ΑΠΕ όπου και χρεώνονται, ενώ δεν μπορεί πλέον να συνεχιστεί η βάναυση δυσφήμιση των φωτοβολταΙκών αγνοώντας εσκεμμένα τα κρυφά οφέλη της αιχμιακής τους λειτουργίας (245 εκατ. ευρώ το αποφευγόμενο κόστος για το σύστημα από την λειτουργία τους το 2012 σύμφωνα με μελέτη του ΑΠΘ, Ιούλιος 2012).  Η νοθευμένη ΟΤΣ (Οριακή Τιμή Συστήματος) πρέπει άμεσα να απαλειφθεί από την οικονομική εξίσωση αποτίμησης των ΑΠΕ και του υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ και τουλάχιστον να αντικατασταθεί από το πλήρες κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής.  Η ΟΤΑ (Οριακή Τιμή Αποκλίσεων) όπως απολογιστικά υπολογίζεται από τον διαχειριστή καθημερινά, ίσως θα μπορούσε τουλάχιστον μεταβατικά να χρησιμοποιηθεί προς τον σκοπό αυτό, αφού αντικατοπτρίζοντας πλησιέστερα την πραγματικότητα του χονδρεμπορικού κόστους ενέργειας κινήθηκε στα επίπεδα των 82 ευρώ/MWh το α’ εξάμηνο του 2012 όταν η ΟΤΣ έδειχνε 63,5 ευρώ/MWh.  Από μόνο του αυτό θα γλύτωνε τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ από πλασματικό νέο έλλειμμα της τάξης των 120 εκατ. ευρώ ετησίως. Εν πάση περιπτώσει, αν για την διατήρηση του εισαγόμενου φυσικού αερίου στα σημερινά επίπεδα συμμετοχής του στο ενεργειακό μίγμα της ηλεκτροπαραγωγής (25% - 30%) απαιτείται να γίνουν αυξήσεις στο ρεύμα, δεν μπορούν οι εγχώριες ΑΠΕ και τα Φ/Β να αποτελούν το εύκολο πρόσχημα.  Επιπλέον, η μεγάλη άνω των 35 MW ΣΗΘΥΑ (τεχνολογία συμπαραγωγής με χρήση ορυκτών καυσίμων) που «προαλείφεται» να εισέλθει στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ μέσω της αποζημίωσης της με Feed-in-Tariff (FIT) χωρίς να υπάρχει σχετική Κοινοτική υποχρέωση, αποτελεί μία ακόμη εν δυνάμει υπέρμετρη επιβάρυνση του λογαριασμού αυτού με επιπλέον 100 εκατ. ευρώ ετησίως και οπωσδήποτε δεν μπορεί να ενσωματωθεί δίχως διακριτούς και ρεαλιστικούς οικονομικούς πόρους. Επιτέλους, μόνο με την άρση των ανωτέρω στρεβλώσεων μπορεί να υπάρξει εξορθολογισμός και βιώσιμη ανάπτυξη στην ηλεκτροπαραγωγή με στόχο την φιλική για την οικονομία ενεργειακή απεξάρτηση μας από το εξωτερικό μέσω των ΑΠΕ. 

 

Ο ΣΠΕΦ προσβλέποντας σε έναν ειλικρινή διάλογο με την Πολιτεία για το θέμα των στρεβλώσεων συλλήβδην, θα συμβάλει με όλες του τις δυνάμεις προς την κατεύθυνση αυτή αλλά και στην αποφυγή ολισθημάτων που θα αποτελματώσουν την αξιοπιστία της Χώρας, την πίστη στους Νόμους, την επιχειρηματικότητα και εν τέλει την οικονομία.     

Ολίσθημα η εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου

Ολίσθημα η εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου

Διανύοντας μια από τις πιο σκοτεινές για την οικονομία φάσεις σε όλη την διάρκεια της σύγχρονης ως Χώρα ιστορίας μας, ο εμπλεκόμενος στην ηλεκτροπαραγωγή από φωτοβολταϊκά επιχειρηματικός κόσμος παρακολουθεί εμβρόντητος την τελική διαμόρφωση των αποφάσεων της Πολιτικής ηγεσίας επί του μέχρι χθες τουλάχιστον αδιανόητου σεναρίου της επιβολής οριζόντιας και μάλιστα ισοπεδωτικής εκ των υστέρων φορολογίας επί του τζίρου των εν λειτουργία επιχειρήσεων.

Έχοντας εσχάτως προεκλογικά ζήσει την καθησυχαστική καθολική αντίδραση των συμμετεχόντων στην Κυβέρνηση κομμάτων επί της πρότασης της αντιπολίτευσης για φορολόγηση του τζίρου των μεγάλων μόλις επιχειρήσεων σε ποσοστά της τάξεως του 1 – 2%, προκαλεί εύλογη απορία αν όχι παράλυση το άνοιγμα εκ νέου του κεφαλαίου αυτού και μάλιστα με περισσή σφοδρότητα και σπουδή.

Η Πολιτεία με τις φερόμενες ως "κλειδωμένες" αποφάσεις της  όσον αφορά την εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου των εν λειτουργία μέχρι σήμερα ηλεκτροπαραγωγικών από Φ/Β επιχειρήσεων και μάλιστα οριζόντια με διψήφια ποσοστά, δείχνει προκλητικά να αδιαφορεί για το μέγεθος και τις αντοχές τους, τα δάνεια που αυτές έλαβαν με σκοπό ακριβώς τις συγκεκριμένες επενδύσεις και την αποπληρωμή τους και ίσως πιο σημαντικά την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων που οι παραγωγοί επένδυσαν και που στην πλειονότητα τους αποτελούσαν οικονομίες ζωής.  Η επικίνδυνη ατραπός αυτή φαίνεται μάλλον να είναι το πρώτο βήμα ενός ολισθηρού για την οικονομία και την κοινωνία συνολικά νέου κεφαλαίου φορολογικής πολιτικής και κουλτούρας.   Ξεκινώντας από την «παραδειγματική» φορολογική τιμωρία των εν λειτουργία ΑΠΕ και μάλιστα του πολλά υποσχόμενου κλάδου των φωτοβολταϊκών, είναι περισσότερο από βέβαιο ότι το μέτρο αυτό θα επεκταθεί και αλλού στην οικονομία.  Αν η φορολόγηση του τζίρου ξεκινήσει, καμία Κυβέρνηση και για πάρα πολλά χρόνια δεν θα μπορέσει ποτέ ίσως να πείσει πως τούτο δεν θα ξανασυμβεί.  Στην σκέψη του κάθε επενδυτή θα καιροφυλαχτεί διαχρονικά ο φόβος πως επενδύοντας στην Ελλάδα, υπό τις όποιες δύσκολες συνθήκες αυτό συνεπάγεται, ακόμη και αν καταφέρει η προσπάθεια του να αποφέρει καρπούς αυτό θα σημάνει την εκ των υστέρων επιπλέον άδικη οριζόντια φορολόγηση του και μάλιστα επί του τζίρου.

Τα επιχειρήματα που έχουν ακουστεί για την έκτακτη ή κατ’ εξαίρεση επιβολή του μέτρου αυτού μάλλον δεν πείθουν.  Το έλλειμμα του Λειτουργού της αγοράς, που αφέθηκε παρατεταμένα στην μοίρα του ώστε να φθάσει ακόμη και στην στάση πληρωμών, έχει ποικίλα αίτια με κυριότερο την αδράνεια, τις στρεβλώσεις και την επανειλημμένη ολιγωρία υλοποίησης συμπεφωνημένων μέτρων που θεσπίστηκαν ακόμα και μόλις τον περασμένο Ιανουάριο.  Το αν η Χώρα μας θέλει τελικώς την εγχώρια από ΑΠΕ ηλεκτροπαραγωγή και την ευεργετική ενεργειακή απεξάρτηση από το εξωτερικό που αυτή συνεπάγεται μέλει να φανεί.  Δυστυχώς ο πρόλογος που προωθείται μέσω της εκ των υστέρων φορολόγησης του τζίρου των εν λειτουργία ηλεκτροπαραγωγικών από Φ/Β επιχειρήσεων χωρίς καμία περαιτέρω συζήτηση για τις πραγματικές στρεβλώσεις που προκάλεσαν το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ και που επανειλημμένα έχουν αναδείξει έγκυρες μελέτες όπως του ΙΟΒΕ (το 60% του τέλους ΕΤΜΕΑΡ δεν πηγαίνει στις ΑΠΕ), του ΑΠΘ (το αποφευγόμενο κόστος για το σύστημα από την λειτουργία των Φ/Β το 2012 φθάνει τα 245 εκατ. ευρώ), μάλλον θα οδηγήσει στον αφελληνισμό της ηλεκτροπαραγωγής.  Οι οικονομίες κλίμακας που απαιτούνται για να αντέξει μια επιχείρηση την φορολόγηση του τζίρου της με διψήφια μάλιστα ποσοστά είναι πέραν των δυνατοτήτων των ελληνικών επιχειρήσεων.

Σε εθνικό τέλος επίπεδο και εντός της δημοσιονομικής πειθαρχίας του ευρώ η παράμετρος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών είναι υπερκρίσιμη για την οικονομία και η ανάσχεση των εισαγωγών σε ενεργειακές πρώτες ύλες για ηλεκτροπαραγωγή οφείλει να αποτελέσει απόλυτη προτεραιότητα.  Δυστυχώς η Χώρα μας κινείται μάλλον προς την αντίθετη κατεύθυνση αφού η ηλεκτροπαραγωγή από εισαγόμενο φυσικό αέριο εξακολουθεί μέσω των στρεβλώσεων διαχρονικά να προστατεύεται και να επιδοτείται. Η συζήτηση λοιπόν που εν κατακλείδι οφείλει άμεσα να ανοίξει και μάλιστα με γνώμονα το μακροπρόθεσμο εθνικό συμφέρον, είναι αυτή του άμεσου εξορθολογισμού της λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού ώστε και ο καταναλωτής να γνωρίζει ακριβώς τι πληρώνει και που αυτό τελικώς πηγαίνει.  Οι ΑΠΕ, που με την λειτουργία τους αποφεύγουν για τουλάχιστον 25 χρόνια, την εξαγωγή πολύτιμου «συναλλάγματος» στο εξωτερικό για τον ηλεκτρισμό που παράγουν, πρέπει οπωσδήποτε να κυριαρχήσουν στο ενεργειακό μίγμα.  

Επιστολή ΣΠΕΦ στον Πρωθυπουργό με προτάσεις για την αγορά των Φ/Β

  • 31 Ιουλιου 2012 |
 
Επιστολή ΣΠΕΦ στον Πρωθυπουργό με προτάσεις για την αγορά των Φ/Β
 
Επιστολή στον Πρωθυπουργό κο Αντώνη Σαμαρά, τις Πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΠΕΚΑ και την ΡΑΕ έστειλε σήμερα ο ΣΠΕΦ με θέμα την κάθετη αντίθεση του όσον αφορά το ενδεχόμενο επιβολής οιασδήποτε οριζόντιας εισφοράς επί του τζίρου στις εν λειτουργία φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις. Στην επιστολή ο ΣΠΕΦ συγκεκριμένα  παρουσιάζει :
 
- Τα ευρήματα της μελέτης του ΑΠΘ για το αποφευγόμενο κόστος από την λειτουργία των Φ/Β στο διασυνδεδεμένο σύστημα ύψους 245 εκατ. ευρώ το έτος 2012 για προβλεπόμενη συνολική εγκατεστημένη ισχύ 1200 MW.  Το ποσό αυτό πρέπει να αφαιρείται από το σύνολο των Feed-in-Tariffs  των Φ/Β ώστε να υπολογίζεται το ΕΤΜΕΑΡ και όχι το πλασματικό ποσό των 79 εκατ. ευρώ που στηρίζεται στην στρεβλή ΟΤΣ.
 
- Τις αναλυτικές θέσεις και προτάσεις του συνδέσμου για το τι πρέπει να γίνει και τι πρέπει οπωσδήποτε να αποφευχθεί όσον αφορά την εξυγίανση και την περαιτέρω βιωσιμότητα της αγοράς των Φ/Β.
 
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της επιστολής στο αρχείο που ακολουθεί.  

Κάντε κλίκ εδώ

Μελέτη ΑΠΘ για το Αποφευγόμενο Κόστος από την λειτουργία των Φ/Β στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2012.

 

Αθήνα, 27/7/12

Προς:
Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Μεσογείων 119, 101 92 Αθήνα

Υπ’ όψη:  Υπουργού κου Ευάγγελου Λιβιεράτου
                  Υφυπουργού κου Ασημ. Παπαγεωργίου
                  Γ.Γ. κου Κων/νου Μαθιουδάκη


Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)
Πειραιώς 132, 118 54 Αθήνα

Υπ’ όψη: Προέδρου κου Ν. Βασιλάκου


Θέμα: Μελέτη ΑΠΘ για το Αποφευγόμενο Κόστος από την λειτουργία των Φ/Β στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2012.

Συνημ.: Το πλήρες κείμενο της μελέτης του ΑΠΘ


Αξιότιμοι Κύριοι

Σε συνέχεια της χθεσινής μας πρώτης συζήτησης για τα οικονομικά των ΑΠΕ και των ηλεκτροπαραγωγών από φωτοβολταϊκά ειδικότερα που εκπροσωπούμε, συνημμένα σας αποστέλλουμε την «Μελέτη Υπολογισμού του Αποφευγόμενου Κόστους από την Λειτουργία των Φ/Β Σταθμών» στο διασυνδεδεμένο σύστημα για το έτος 2012, όπως εκπονήθηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.

Όπως σας αναφέραμε και χθες, ένεκα της αυξημένης διείσδυσης των Φ/Β που παρουσιάστηκε κατά τον μήνα Ιούνιο που μόλις πριν λίγες ημέρες ανακοίνωσε στο μηνιαίο δελτίο ΑΠΕ ο ΛΑΓΗΕ, ζητήσαμε επιπλέον επικαιροποίηση της μελέτης από το ΑΠΘ η οποία και δίνει επιπλέον αυξημένα μεγέθη αποφευγόμενου κόστους από αυτά που είχαμε ανακοινώσει στην προηγούμενη έκδοση της με προσομοίωση του Ιουνίου.

Το αποφευγόμενο λοιπόν κόστος από την λειτουργία των Φ/Β ανέρχεται στα 244,6 εκατ. ευρώ (άρθρο 4. Σελ. 26) εννοώντας πως τόσα χρήματα θα απορροφούσε η συμβατική ηλεκτροπαραγωγή και οι εισαγωγές ώστε να καλύψουν το κενό των Φ/Β το έτος 2012 συνολικά. Συνεπώς το ποσό των 244,6 εκατ. ευρώ πρέπει να αφαιρεθεί από την συνολική αποζημίωση τους με FIT το 2012 ώστε να προσδιορισθεί το ΕΤΜΕΑΡ που τους αναλογεί και όχι το ποσό των 78,8 εκατ. ευρώ που αφορά την αναλογούσα στην «πλαστή» ΟΤΣ αξία δηλαδή 62,9 ευρώ / MWh X 1.25 TWh (άρθρο 3.2 σελ. 18 – 19) που προβλέπεται να είναι η ετήσια Φ/Β ηλεκτροπαραγωγή το 2012. Υφίσταται λοιπόν μια αναίτια χρέωση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ με 165,8 εκατ. (244,6 – 78,8 εκατ. ευρώ) μόνο για το 2012. Αν συμπεριλάβουμε εδώ τα αντίστοιχα ποσά των ετών 2011, 2010 κ.ο.κ., αντιλαμβάνεστε πως σήμερα δεν θα ομιλούσαμε καν για έλλειμμα εξαιτίας των μέχρι σήμερα εν λειτουργία Φ/Β μονάδων.

Επιπλέον στην μελέτη προσδιορίζεται η επίδραση στην ΟΤΣ από την κατάργηση του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) η οποία και θα ανέβαζε την μέση ετήσια για το 2012 ΟΤΣ από τα 62,9 ευρώ / MWh στα 76,5 ευρώ / MWh (άρθρ. 3.2 σελ. 18). Στην διαφορά αυτή των 13,6 ευρώ / MWh εμείς προσθέτουμε και την αναλογούσα προστιθέμενη αξία από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που λαμβάνουν οι συμβατικές μονάδες και που ανέρχεται σύμφωνα με εκτιμήσεις μας στα επιπλέον 9 ευρώ / MWh. Εκ της μελέτης λοιπόν αλλά του συνδυαστικού παραπέρα συλλογισμού μας προκύπτει συνολική τεχνητή υποβάθμιση στην ΟΤΣ για το 2012 ίση με 22,6 ευρώ / MWh.

Αν το ποσό αυτό πολλπλασιαστεί με την συνολική παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 (5,17 TWh Πίνακας 3.4 σελ. 21) δίνει μια τεχνητή παραγωγή ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ ίση με 22,6 ευρώ / MWh x 5,17 TWh δηλαδή 116,8 εκατ. ευρώ μόνο για φέτος ενώ αντίστοιχα ποσά προφανώς υφίστανται και για τα προηγούμενα χρόνια. Εύλογα λοιπόν συμπεραίνουμε πως και από αυτή την οπτική γωνία το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ λόγω ΑΠΕ είναι επίπλαστο και οφείλεται στον λάθος υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ βάσει της ΟΤΣ που δεν συμπεριλαμβάνει όμως το πλήρες κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής.

Επαναδιατυπώνοντας ρητά την καθαρή θέση μας για καμία απολύτως παρέμβαση στα οικονομικά των εν λειτουργία Φ/Β μονάδων (άμεση ή έμμεση, τώρα ή στο εξής), η οποία στηριζόμενη σε εσφαλμένα μεγέθη όπως ανωτέρω αναλύθηκε θα καταστρέψει άδικα χιλιάδες παραγωγούς που επένδυσαν δισεκατομμύρια ευρώ στην Χώρα δανειζόμενοι από τις Τράπεζες πανάκριβα τα διπλάσια, σας καλούμε να προστατεύσετε την επιχειρηματικότητα και την φήμη της Χώρας από τέτοιες επικίνδυνες ατραπούς.

 

Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση

 

Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος

Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Αντιπρόεδρος

Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012
 
Σε συνέχεια προηγούμενων άρθρων του Συνδέσμου σχετικά με το αποφευγόμενο κόστος από την διείσδυση των φωτοβολταϊκών που αποδίδουν τα μέγιστα της λειτουργίας τους ως επί τω πλείστον στην αιχμή του φορτίου του ηλεκτρικού συστήματος, ο ΣΠΕΦ ανέθεσε μελέτη για το θέμα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.
 
Η μελέτη διεξάχθηκε για το έτος 2012 με προσομοίωση της ανάπτυξης της διείσδυσης των Φ/Β για το β’ εξάμηνο και αφορά στο διασυνδεδεμένο σύστημα στο οποίο και διενεργείται ο Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός (ΗΕΠ) στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που λειτουργεί η χώρα μας.  Οι βασικές παραδοχές της μελέτης αφορούν εγκατεστημένη ισχύ Φ/Β ως 1,100 MWp μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους στο διασυνδεδεμένο σύστημα και εξετάζεται το πρόσθετο κόστος που θα επέφερε στο σύστημα η υποκατάσταση της ισχύος αυτής από συμβατική.  Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως λόγω του μοντέλου Mandatory Pool που διενεργείται ο ΗΕΠ το πρόσθετο κόστος από τις συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό δεν ισούται μόνο με την καθ’ εαυτού αποζημίωση τους αλλά και με την υπερ-αποζημίωση που θα επέφεραν στις ήδη συμμετέχουσες μονάδες λόγω της ανόδου της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ).
 
Επιλύοντας λοιπόν η μελέτη τον νέο ΗΕΠ με απουσία των Φ/Β για το 2012 προκύπτει κόστος 232,8 εκατ. ευρώ για τις πρόσθετες συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό συμπεριλαμβανομένης της υπερ-αποζημίωσης που αυτές θα προκαλούσαν στις ήδη συμμετέχουσες λόγω ανόδου της ΟΤΣ.  Συνεπώς το κόστος που θα έπρεπε το τέλος ΕΤΜΕΑΡ και οι άλλοι πόροι στήριξης των ΑΠΕ να καλύπτουν στον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ οφείλει να ισούται με το σύνολο της αποζημίωσης των Feed-in-Tariffs (FIT) των Φ/Β μείον το αποφευγόμενο κόστος αυτό των 232,8 εκατ. ευρώ που υπολογίστηκε στην μελέτη.
 
Δυστυχώς σήμερα για τον υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ από το σύνολο των FIT που καταβάλλονται για τα Φ/Β αφαιρείται η αξία που αντιστοιχεί στην μέση ΟΤΣ επί τις MWh που εγχύθηκαν από αυτά δηλαδή ένα πολύ υποδεέστερο και μάλιστα εικονικό ποσό που αγνοεί εντελώς την λειτουργία του μοντέλου Mandatory Pool όπως αναλύθηκε.  Συγκεκριμένα υποθέτοντας παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Φ/Β 1,13 TWh για το 2012 και λαμβάνοντας την μέση ΟΤΣ στα 63,5 ευρώ/MWh προκύπτει το πλασματικό ποσό των 71,8 εκατ. ευρώ το οποίο και εσφαλμένα αφαιρεί ο διαχειριστής από το σύνολο των FIT ζητώντας η διαφορά να καλυφθεί από το τέλος ΕΤΜΕΑΡ.  Αντίθετα λοιπόν θα έπρεπε από το σύνολο των FIT των Φ/Β να αφαιρέσει το αποφευγόμενο κόστος δηλαδή τα 232,8 εκατ. ευρώ.  Προκύπτει λοιπόν μια διαφορά 161 εκατ. ευρώ (232,8 εκατ. – 71,8 εκατ. ευρώ) στους υπολογισμούς υπέρ των Φ/Β η οποία και πρέπει να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ για το 2012. Αντίστοιχα ποσά διόρθωσης των υπολογισμών προφανώς υπάρχουν και για τα προηγούμενα έτη τα οποία και σωρευτικά υπολογιζόμενα θα εξαφάνιζαν πλήρως το επίπλαστο έλλειμμα του λογαριασμού του Λειτουργού.
 
Επιπλέον στην μελέτη εξετάσθηκε και η κατάργηση της στρέβλωσης του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (MMK) που δρα υπέρ των συμβατικών μονάδων φυσικού αερίου αφού τις εντάσσει προνομιακά και εκτός ΗΕΠ και ΟΤΣ στο σύστημα στο Μεταβλητό τους Κόστος πλέον περιθωρίου 10% και μάλιστα σε περιόδους που η ΟΤΣ από την λειτουργία των λιγνιτικών διαμορφώνεται τουλάχιστον στο ήμισυ της αξίας συγκριτικά.  Η κατάργηση λοιπόν του μηχανισμού αυτού και με δεδομένη την ζήτηση που προσομοιώνει η μελέτη για το 2012 στις 52,4 TWh θα επέφερε μια άνοδο της ΟΤΣ από τα 63,5 ευρώ/MWh στα 77 ευρώ/MWh.  Στην διαφορά αυτή των 13,5 ευρώ / MWh στην ΟΤΣ προσθέτοντας ακόμη 9 ευρώ / MWh σε αυτήν από την ενσωμάτωση της πρόσθετης αποζημίωσης που οι συμβατικές μονάδες λαμβάνουν ετησίως από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) προκύπτει συνολική διαφορά στην ΟΤΣ (πλήρης πραγματική μείον την στρεβλά απομειωμένη σημερινή) ίση με 22,5 ευρώ/MWh.  Αυτή πολλαπλασιαζόμενη επί την συνολική ετήσια παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 δηλαδή των 5 TWh δημιουργεί με τον σημερινό τρόπο υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ μια διαφορά υπέρ των ΑΠΕ μόνο για το 2012 ίση με  112,5 εκατ. ευρώ η οποία και θα έπρεπε να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
 
Από τα ανωτέρω δύο βασικά ποσοτικά συμπεράσματα της μελέτης του ΑΠΘ προκύπτει πως τόσο το αποφευγόμενο κόστος των 232,8 εκατ. ευρώ για το σύστημα φέτος από την λειτουργία των Φ/Β οφείλει άμεσα να αποτυπωθεί όσο και ο εσφαλμένος σημερινός τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ αλλά και της στρεβλής λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς που επιδοτεί εν τέλει τα ορυκτά καύσιμα και φορτώνει μόνο για το 2012 τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ με επίπλαστο πρόσθετο έλλειμμα 112,5 εκατ. ευρώ πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει.  Διαφορετικά κινδυνεύει να ανατραπεί ο ενεργειακός σχεδιασμός συνολικά για τις ΑΠΕ και μάλιστα επιζήμια για την χώρα, αφού μόνον αυτές μπορούν να απεξαρτήσουν την χώρα ενεργειακά από το εξωτερικό.
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.