(210) 6854035

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

Ο ΣΠΕΦ (Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά) ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2009 με σκοπό βάσει του καταστατικού του την προάσπιση των συμφερόντων των παραγωγών ενέργειας από φωτοβολταϊκά συστήματα. Πρόκειται για Πανελλαδικό κατ’ εξοχήν επιστημονικό αλλά ταυτόχρονα και επιχειρηματικό σύνδεσμο αφού τα μέλη όλα έχουν υλοποιήσει επενδύσεις στην παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά.

Διαβάστε περισσότερα..

Νέα του ΣΠΕΦ (759)

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012
 
Σε συνέχεια προηγούμενων άρθρων του Συνδέσμου σχετικά με το αποφευγόμενο κόστος από την διείσδυση των φωτοβολταϊκών που αποδίδουν τα μέγιστα της λειτουργίας τους ως επί τω πλείστον στην αιχμή του φορτίου του ηλεκτρικού συστήματος, ο ΣΠΕΦ ανέθεσε μελέτη για το θέμα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.
 
Η μελέτη διεξάχθηκε για το έτος 2012 με προσομοίωση της ανάπτυξης της διείσδυσης των Φ/Β για το β’ εξάμηνο και αφορά στο διασυνδεδεμένο σύστημα στο οποίο και διενεργείται ο Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός (ΗΕΠ) στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που λειτουργεί η χώρα μας.  Οι βασικές παραδοχές της μελέτης αφορούν εγκατεστημένη ισχύ Φ/Β ως 1,100 MWp μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους στο διασυνδεδεμένο σύστημα και εξετάζεται το πρόσθετο κόστος που θα επέφερε στο σύστημα η υποκατάσταση της ισχύος αυτής από συμβατική.  Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως λόγω του μοντέλου Mandatory Pool που διενεργείται ο ΗΕΠ το πρόσθετο κόστος από τις συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό δεν ισούται μόνο με την καθ’ εαυτού αποζημίωση τους αλλά και με την υπερ-αποζημίωση που θα επέφεραν στις ήδη συμμετέχουσες μονάδες λόγω της ανόδου της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ).
 
Επιλύοντας λοιπόν η μελέτη τον νέο ΗΕΠ με απουσία των Φ/Β για το 2012 προκύπτει κόστος 232,8 εκατ. ευρώ για τις πρόσθετες συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό συμπεριλαμβανομένης της υπερ-αποζημίωσης που αυτές θα προκαλούσαν στις ήδη συμμετέχουσες λόγω ανόδου της ΟΤΣ.  Συνεπώς το κόστος που θα έπρεπε το τέλος ΕΤΜΕΑΡ και οι άλλοι πόροι στήριξης των ΑΠΕ να καλύπτουν στον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ οφείλει να ισούται με το σύνολο της αποζημίωσης των Feed-in-Tariffs (FIT) των Φ/Β μείον το αποφευγόμενο κόστος αυτό των 232,8 εκατ. ευρώ που υπολογίστηκε στην μελέτη.
 
Δυστυχώς σήμερα για τον υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ από το σύνολο των FIT που καταβάλλονται για τα Φ/Β αφαιρείται η αξία που αντιστοιχεί στην μέση ΟΤΣ επί τις MWh που εγχύθηκαν από αυτά δηλαδή ένα πολύ υποδεέστερο και μάλιστα εικονικό ποσό που αγνοεί εντελώς την λειτουργία του μοντέλου Mandatory Pool όπως αναλύθηκε.  Συγκεκριμένα υποθέτοντας παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Φ/Β 1,13 TWh για το 2012 και λαμβάνοντας την μέση ΟΤΣ στα 63,5 ευρώ/MWh προκύπτει το πλασματικό ποσό των 71,8 εκατ. ευρώ το οποίο και εσφαλμένα αφαιρεί ο διαχειριστής από το σύνολο των FIT ζητώντας η διαφορά να καλυφθεί από το τέλος ΕΤΜΕΑΡ.  Αντίθετα λοιπόν θα έπρεπε από το σύνολο των FIT των Φ/Β να αφαιρέσει το αποφευγόμενο κόστος δηλαδή τα 232,8 εκατ. ευρώ.  Προκύπτει λοιπόν μια διαφορά 161 εκατ. ευρώ (232,8 εκατ. – 71,8 εκατ. ευρώ) στους υπολογισμούς υπέρ των Φ/Β η οποία και πρέπει να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ για το 2012. Αντίστοιχα ποσά διόρθωσης των υπολογισμών προφανώς υπάρχουν και για τα προηγούμενα έτη τα οποία και σωρευτικά υπολογιζόμενα θα εξαφάνιζαν πλήρως το επίπλαστο έλλειμμα του λογαριασμού του Λειτουργού.
 
Επιπλέον στην μελέτη εξετάσθηκε και η κατάργηση της στρέβλωσης του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (MMK) που δρα υπέρ των συμβατικών μονάδων φυσικού αερίου αφού τις εντάσσει προνομιακά και εκτός ΗΕΠ και ΟΤΣ στο σύστημα στο Μεταβλητό τους Κόστος πλέον περιθωρίου 10% και μάλιστα σε περιόδους που η ΟΤΣ από την λειτουργία των λιγνιτικών διαμορφώνεται τουλάχιστον στο ήμισυ της αξίας συγκριτικά.  Η κατάργηση λοιπόν του μηχανισμού αυτού και με δεδομένη την ζήτηση που προσομοιώνει η μελέτη για το 2012 στις 52,4 TWh θα επέφερε μια άνοδο της ΟΤΣ από τα 63,5 ευρώ/MWh στα 77 ευρώ/MWh.  Στην διαφορά αυτή των 13,5 ευρώ / MWh στην ΟΤΣ προσθέτοντας ακόμη 9 ευρώ / MWh σε αυτήν από την ενσωμάτωση της πρόσθετης αποζημίωσης που οι συμβατικές μονάδες λαμβάνουν ετησίως από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) προκύπτει συνολική διαφορά στην ΟΤΣ (πλήρης πραγματική μείον την στρεβλά απομειωμένη σημερινή) ίση με 22,5 ευρώ/MWh.  Αυτή πολλαπλασιαζόμενη επί την συνολική ετήσια παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 δηλαδή των 5 TWh δημιουργεί με τον σημερινό τρόπο υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ μια διαφορά υπέρ των ΑΠΕ μόνο για το 2012 ίση με  112,5 εκατ. ευρώ η οποία και θα έπρεπε να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
 
Από τα ανωτέρω δύο βασικά ποσοτικά συμπεράσματα της μελέτης του ΑΠΘ προκύπτει πως τόσο το αποφευγόμενο κόστος των 232,8 εκατ. ευρώ για το σύστημα φέτος από την λειτουργία των Φ/Β οφείλει άμεσα να αποτυπωθεί όσο και ο εσφαλμένος σημερινός τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ αλλά και της στρεβλής λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς που επιδοτεί εν τέλει τα ορυκτά καύσιμα και φορτώνει μόνο για το 2012 τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ με επίπλαστο πρόσθετο έλλειμμα 112,5 εκατ. ευρώ πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει.  Διαφορετικά κινδυνεύει να ανατραπεί ο ενεργειακός σχεδιασμός συνολικά για τις ΑΠΕ και μάλιστα επιζήμια για την χώρα, αφού μόνον αυτές μπορούν να απεξαρτήσουν την χώρα ενεργειακά από το εξωτερικό.

Ο Στέλιος Λουμάκης στο SBC TV για τα οικονομικά των ΑΠΕ

 

Ο Στέλιος Λουμάκης στο SBC TV για τα οικονομικά των ΑΠΕ
 
Την Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης φιλοξενήθηκε από το SBC ΤV και την εκπομπή του δημοσιογράφου κου Πάνου Θωμάκου σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη για τα οικονομικά της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των φωτοβολταϊκών ειδικότερα.
 
Δείτε την συνέντευξη στα επισυναπτόμενα links.
 
http://www.youtube.com/watch?v=OYSQGwFvyHI&feature=youtu.be
 
http://www.youtube.com/watch?v=CAq87XsDeHM&feature=youtu.be

Τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν να είναι ταμπού

ΣΠΕΦ: Τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν να είναι ταμπού.
 
Με αφορμή το διάλογο που βρίσκεται μπροστά μας και αφορά πρωτίστως τον εξορθολογισμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τις χρόνιες στρεβλώσεις που πριμοδοτούν όχι μόνο τα ορυκτά καύσιμα αλλά ιδιαιτέρως το εισαγόμενο φυσικό αέριο, οφείλουμε να προβούμε στις ακόλουθες επισημάνσεις:
 
·         Ο Μηχανισμός ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) με το προνομιακό καθεστώς που εξασφαλίζει στην συμμετοχή και λειτουργία των συμβατικών μονάδων φυσικού αερίου και μάλιστα εκτός της ανταγωνιστικής αγοράς του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ), καθιστά την ηλεκτροπαραγωγή αλλά και την ενεργειακή πολιτική της Χώρας εισαγωγικού προσανατολισμού μακριά από την αυτάρκεια και την απεξάρτηση από το εξωτερικό που ήταν αλλά και οφείλει να παραμένει το ζητούμενο στις ιδιαίτερα κρίσιμες οικονομικά εποχές που διανύουμε.
 
·         Η συστηματική απένταξη από το σύστημα εγχώρια παραγόμενης φθηνής λιγνιτικής ισχύος και η υποκατάσταση της από φυσικό αέριο σε ρυθμιζόμενες ως και διπλάσιου κόστους τιμές μέσω του ΜΜΚ, είναι όχι μόνο επιζήμια για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και την εθνική οικονομία εν γένει αλλά έχει πλέον αποδιοργανώσει και την λειτουργία της αγοράς στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που επίσημα ακολουθεί η χώρα μας και βάσει αυτού διενεργείται ο ΗΕΠ.  Ορατό αποτέλεσμα της στρέβλωσης αυτής είναι η «κάλπικη» πλέον ΟΤΣ, η οποία μη εκπροσωπώντας (λόγω του ΜΜΚ) ως οφείλει και την ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο (το φυσικό αέριο συμμετέχει κατά 30% στο ενεργειακό ισοζύγιο της Χώρας) βρίσκεται καθηλωμένη σε τεχνητά χαμηλά επίπεδα φέρνοντας έτσι τις ΑΠΕ, που είναι εγχώριος ενεργειακός πόρος και μάλιστα στρατηγικού χαρακτήρα, αντιμέτωπες με την στάση πληρωμών του ΛΑΓΗΕ αλλά και την κοινωνία που καταβάλει το τέλος ΕΤΜΕΑΡ να επιδοτεί μέσω αυτού τα ορυκτά καύσιμα αντί τις ΑΠΕ και μάλιστα κατά 60% σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
 
·         Οι αδιαφανείς επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα όμως δεν σταματούν εδώ.  Τα 300 εκατ. ευρώ που θα κοστίσει φέτος μόνο ο ΜΜΚ υπέρ του φυσικού αερίου αθροιζόμενα με τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που αριθμούν επιπλέον 450 εκατ. ευρώ ετησίως και επίσης επιδοτούν τα ορυκτά καύσιμα καθώς και με τα τουλάχιστον 65 εκατ. ετησίως με τα οποία θα επιβαρυνθεί ο ΛΑΓΗΕ εξαιτίας της άνευ οιασδήποτε Κοινοτικής υποχρέωσης επιχειρούμενης έναρξης αποζημίωσης των υφιστάμενων μονάδων ΣΗΘΥΑ (ήτοι μιας τεχνολογίας που κάνει χρήση ορυκτών καυσίμων) ισχύος άνω των 35MW με Feed-in-Tariff, οφείλουν να αποτελέσουν τον πυρήνα και την αρχή κάθε συζήτησης που αποσκοπεί στον πραγματικό εξορθολογισμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ταμπού οφείλει οπωσδήποτε να είναι η πλήρης διαφάνεια στα χρήματα που πληρώνουν οι Έλληνες καταναλωτές και οι οποίοι σήμερα μέσω των στρεβλώσεων επιδοτούν την εισαγόμενη ενέργεια από φυσικό αέριο αντί της εθνικής παραγωγής των ΑΠΕ.
·         Τέλος οι όποιες νύξεις για αναδρομικές παρεμβάσεις σε υφιστάμενες μονάδες ΑΠΕ θα έπρεπε να συνδεθούν και με τα όσα δεινά αυτές θα επέφεραν στα συναλλακτικά ήθη αλλά και στο κύρος της Χώρας.  Πίσω από κάθε εν λειτουργία μονάδα ΑΠΕ, υπάρχουν επιχειρήσεις, φυσικά πρόσωπα και προφανώς δανείστριες τράπεζες.  Αθέτηση ή έμμεση αλλοίωση των συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας εις βάρος των χιλιάδων παραγωγών θα οδηγούσε οπωσδήποτε και σε αθέτηση ή αλλοίωση των δανειακών τους συμβάσεων εις βάρος των δανειστριών τραπεζών.  Επειδή όμως τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν πράγματι να είναι ταμπού, θεωρούμε πως δεν είναι σκόπιμο να ανοίξει μια τέτοια επικίνδυνη συζήτηση ειδικά τώρα που η ελληνική οικονομία καλείται να ανασυνταχθεί για να βγει γρήγορα από την κρίση επανερχόμενη σε τροχιά ανάπτυξης.
       
Ο ΣΠΕΦ εκπροσωπώντας με αίσθημα ευθύνης την ηλεκτροπαραγωγή από Φ/Β είχε συναινέσει ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο σε μια σειρά από δραστικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο των νέων κάθε φορά έργων και οι οποίες θα εξυγίαιναν τάχιστα τον χώρο.  Δυστυχώς -άγνωστο γιατί- αυτές δεν υιοθετήθηκαν παρ’ ότι ήταν καταρχήν προτάσεις του ίδιου του Υπουργείου.  Σε κάθε περίπτωση για τα νέα κάθε φορά έργα στο πλαίσιο και της συνολικής άρσης των προαναφερόμενων στρεβλώσεων μπορούμε και πάλι να συναινέσουμε σε παρεμβάσεις εκεί όπου υπάρχει το περιθώριο.  Αρκεί όμως τα χρήματα που πληρώνουν οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ να πηγαίνουν πράγματι στις ΑΠΕ και όχι απλά να τις δυσφημούν.

Επιστολή ΣΠΕΦ προς ΥΠΕΚΑ για στρεβλώσεις και ΣΗΘΥΑ

  • 16 Ιουλιου 2012 |
 
Επιστολή στο ΥΠΕΚΑ επ' ευκαιρία και της ανάληψης του χαρτοφυλακίου ενέργειας από τον νέο Υφυπουργό κο Α. Παπαγεωργίου εστάλη σήμερα από τον ΣΠΕΦ.  Κεντρικό θέμα της επιστολής είναι η στρέβλωση της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας μέσω του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους ο οποίος προνομιακά εντάσσει στο σύστημα κοστοβόρες μονάδες φυσικού αερίου στην θέση φθηνών λιγνιτικών και μάλιστα εκτός ανταγωνισμού Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ), η οποία και παραμένει τεχνητά καθηλωμένη.   Έτσι το κενό που καλείται το τέλος ΕΤΜΕΑΡ να καλύψει (Feed-in-Tairiff μείον ΟΤΣ) όσον αφορά την αποζημίωση των ΑΠΕ μονίμως δεν επαρκεί λόγω του νοθευμένου αφαιρετέου δηλαδή της ΟΤΣ.
 
Στην επιστολή επίσης θίγεται το θέμα της μεγάλης ΣΗΘΥΑ και των επιπτώσεων που θα έχει στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ η ένταξη της σε προνομιακό καθεστώς Feed-in-Tariff.  Η ΣΗΘΥΑ ως τεχνολογία χρησιμοποιεί ορυκτά καύσιμα και ως επί τω πλείστον εισαγόμενο φυσικό αέριο.  Ο ΣΠΕΦ έχει ήδη προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για το θέμα και συγκεκριμένα κατά της Υ.Α. Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 απόφασης του τότε Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΦΕΚ Β΄ 889/22.3.2012) όπου υποβιβάζεται σημαντικά ο πήχης των απαιτήσεων που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να δύναται να χαρακτηριστεί μια μονάδα ως ΣΗΘΥΑ.
 
Επισυνάπτεται ολόκληρη η επιστολή.
 

Επείγουσα ανάγκη για την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ

Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
         Μεσογείων 119, 101 92,  Αθήνα

Υπόψη: 

  •  Υπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Ευάγγελο Λιβιεράτο
  •  Αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Σταύρο Καλαφάτη 
  •  Υφυπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Ασημάκη Παπαγεωργίου

Κοινοποίηση:

  1. Γενικό Γραμματέα Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
    Κύριο Κωνσταντίνο Μαθιουδάκη

2. Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
   Πειραιώς 132, 118 54,  Αθήνα
           Υπόψη: Κύριο Νίκο Βασιλάκο, Πρόεδρο

  3. Λειτουργό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.
          Κάστορος 72, 18545  Πειραιάς
            Υπόψη: Κύριο Γρηγόρη Αντωνόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο

Αθήνα, 6 Ιουλίου 2012

Θέμα: Επείγουσα ανάγκη για την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ, την άμεση απόδοση των οφειλών προς τους παραγωγούς Α.Π.Ε. και την έναρξη διαλόγου για την διαμόρφωση ενός βιώσιμου μηχανισμού στήριξης των Α.Π.Ε.

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να θέσουμε με ένταση υπ’ όψιν σας την επείγουσα ανάγκη να ενισχυθεί άμεσα ο ΛΑΓΗΕ, ώστε να αντιμετωπιστεί η τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος των Α.Π.Ε. Συγκριμένα, η  παρατεταμένη και συνεχιζόμενη επί μήνες καθυστέρηση πληρωμής των ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που παράγουν και διαθέτουν στο εθνικό ηλεκτρικό σύστημα οι δύο χιλιάδες (2.000) και πλέον παραγωγοί Α.Π.Ε., απειλεί ήδη με χρεοκοπία πολλές από τις επιχειρήσεις αυτές.  

Μια τέτοια μαζική πτώχευση θα επηρεάσει αρνητικά ευρύτερα κοινωνικά στρώματα και είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει σε ακραίες συμπεριφορές και συνέπειες για την κοινωνική ηρεμία και συνοχή. 

Εκτός από την πτώχευση στην οποία οδηγούνται ταχύτατα και με μαθηματική ακρίβεια οι παραγωγοί Α.Π.Ε., η κατάσταση αυτή θα προξενήσει τεράστιες ζημιές, της τάξεως των δισεκατομμυρίων Ευρώ, και στις τράπεζες που τους έχουν δανείσει κεφάλαια για την ανάπτυξη των έργων τους, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη λειτουργία ολόκληρης της ενεργειακής αγοράς και της χώρας. 

Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας ότι η κατάσταση τείνει να ξεφύγει από κάθε  έλεγχο. 

Ως εκ τούτου ζητούμε την παρέμβασή σας για την επείγουσα κεφαλαιακή και ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ, ώστε αυτός να μπορέσει να προχωρήσει σε άμεση εξόφληση των παραγωγών Α.Π.Ε., και αυτοί με την σειρά τους να τακτοποιήσουν τις ήδη ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους προς τράπεζες και Εφορία (απόδοση ΦΠΑ). 

Το ίδιο πιεστική είναι και η ανάγκη για την άμεση έναρξη οργανωμένου διαλόγου με τους συλλογικούς φορείς ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε., με αντικείμενο:

  • Τη διαμόρφωση ενός μόνιμου και βιώσιμου μηχανισμού οικονομικής στήριξης των Α.Π.Ε., που θα περιλαμβάνει την ενσωμάτωση του Ειδικού Τέλους που χρηματοδοτεί το Λογαριασμό Α.Π.Ε. (ΕΤΜΕΑΡ) στο κόστος των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, έτσι ώστε να αρθούν οι σημερινές απίθανες στρεβλώσεις και να πάψουν οι Α.Π.Ε. να επωμίζονται τις συνέπειες του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ για το οποίο, όπως έχουμε τεκμηριώσει κατ’ επανάληψιν στο παρελθόν, δεν ευθύνονται, 
  • Την καθιέρωση της επανεξέτασης του ύψους της αποζημίωσης για τα νέα έργα Α.Π.Ε., ανά τεχνολογία και κατηγορία ισχύος χωριστά, σε τακτά χρονικά διαστήματα, λαμβάνοντας φυσικά αποτελεσματικά υπ’ όψιν το πραγματικό κόστος χρήματος και το δυσμενές φορολογικό καθεστώς.  Επίσης στον διάλογο μπορεί να επανεξεταστεί και ο μηχανισμός χρονικής διακράτησης της τιμής προ της σύνδεσης των μονάδων.   
  • Τη λήψη απαραίτητων διοικητικών μέτρων για την περαιτέρω ανάπτυξη των Α.Π.Ε.  ως λύση εξόδου από την κρίση. Οι επενδύσεις Α.Π.Ε., χάρη στον εγχώριο και αποκεντρωμένο χαρακτήρα τους, συμβάλλουν ουσιαστικά στην διατήρηση και στη διάχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης και βελτιώνουν σημαντικά το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, μέσω της μείωσης των ποσοτήτων εισαγόμενων ορυκτών καυσίμων.

Βάση του διαλόγου αυτού θα πρέπει να αποτελέσουν τα αποτελέσματα της σχετικής ειδικής μελέτης που εκπονήθηκε πρόσφατα από το ΥΠΕΚΑ (Φεβρουάριος και Μάρτιος 2012) με τη συνδρομή εκπροσώπων της αγοράς των Α.Π.Ε. στα πλαίσια του Μνημονίου ΙΙ.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει ήδη από σήμερα, η πολιτική ηγεσία να δεσμευθεί ότι:

  • Δεν θα υπάρξει κανένα άμεσο ή έμμεσο αναδρομικό μέτρο εις βάρος των ήδη συμβολαιοποιημένων έργων Α.Π.Ε., περιλαμβανομένης της επιβολής νέας φορολογικής ή άλλης ανάλογης επιβάρυνσης. Αυτό εξάλλου θα αποτελούσε καταστροφή για το σύνολο των επενδύσεων στη χώρα, ανεξαρτήτως τομέα.
  • Μέχρι τη διαμόρφωση και την εφαρμογή των νέων διαρθρωτικών μέτρων  στήριξης των Α.Π.Ε. θα διατηρηθεί το υφιστάμενο μοντέλο στήριξης των Α.Π.Ε. (ο μηχανισμός εγγυημένων τιμών - feed-in tariff system), πάνω στο οποίο έχει στηριχθεί η όχι ευκαταφρόνητη ανάπτυξη των Α.Π.Ε., τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς.

Με τις δεσμεύσεις αυτές - παράλληλα με την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ - θα αποκατασταθεί στοιχειωδώς κλίμα επενδυτικής εμπιστοσύνης στη χώρα.

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, η αξιοπιστία της Ελληνικής Πολιτείας και των φορέων της - στους οποίους περιλαμβάνονται φυσικά η Κυβέρνηση, η ΡΑΕ και οι Διαχειριστές - απέναντι στους επενδυτές είναι κρίσιμος παράγοντας, όχι μόνο για την επιβίωση των επιχειρήσεων αλλά και για την αντιστροφή της γενικότερης τάσης αποεπένδυσης και αύξησης της ανεργίας στη χώρα. 

Η διοχέτευση των προβλεπόμενων πόρων από  τον ΛΑΓΗΕ και η εξόφληση της ενέργειας που έχει ήδη παραχθεί από Α.Π.Ε., θα στηρίξει την αγορά και θα στείλει ένα θετικό μήνυμα και στο εξωτερικό, βελτιώνοντας την τραυματισμένη εικόνα της χώρας. 

Παρακαλούμε να μας ορίσετε μια συνάντηση το ταχύτερο δυνατόν, προκειμένου να παρουσιάσουμε αναλυτικά τις απόψεις και τις προτάσεις μας και να δρομολογηθούν άμεσα πρακτικές, βιώσιμες και δίκαιες λύσεις.

Με εκτίμηση,

Γεώργιος Περιστέρης

ΠρόεδροςΔΣ ΕΣΗΑΠΕ 

Παναγιώτης Παπασταματίου

Πρόεδρος ΔΣ ΕΛΕΤΑΕΝ

Στέλιος Λουμάκης

Πρόεδρος ΔΣ ΣΠΕΦ 
 Ιωάννης Σηφάκης

Πρόεδρος ΔΣ ΕΣΜΥΕ

Αντώνης Γερασίμου

Πρόεδρος ΔΣ ΕΛΛΕΒΙΟΜ 

 

 

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Αθήνα, 9/7/12

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Προς:

Υπουργείο Οικονομικών
Νίκης 5-7, Αθήνα

Υπ’ όψη: Υπουργού κου Ιωάννη Στουρνάρα

Κοινοποίηση:

Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Μεσογείων 119, 101 92 Αθήνα

Υπ’ όψη : Υπουργού κου Ευάγγελου Λιβιεράτου
Αν. Υπουργού κου Σταύρου Καλαφάτη
Υφυπουργού κου Α. Παπαγεωργίου

Θέμα: Μαζική πτώχευση χιλιάδων ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά λόγω στάσης πληρωμών από ΛΑΓΗΕ ΑΕ


Αξιότιμε κε Υπουργέ

Καταρχήν με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε προσωπικά να σας συγχαρούμε για την ανάληψη της ηγεσίας του κρίσιμου για την Εθνική Οικονομία αυτού Υπουργείου και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία στο δύσκολο ομολογουμένως έργο που καλείστε να επιτελέσετε.

Σε συνέχεια προηγούμενων επιστολών μας προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ αλλά και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το θέμα των πληρωμών των παραγωγών ενέργειας από Φ/Β, βρισκόμαστε στην δυσάρεστη θέση να επανέλθουμε και σε εσάς ζητώντας την ύστατη παρέμβαση σας όσον αφορά την κεφαλαιακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ είτε μέσω δανείου από το ΤΠΔ, όπως συζητείται ατελέσφορα τρεις μήνες τώρα, είτε ως αύξηση κεφαλαίου του.

Η τραγική κατάσταση στην οποία οι χιλιάδες παραγωγοί ενέργειας από Φ/Β έχουν περιέλθει όσον αφορά τις πληρωμές τους από ΛΑΓΗΕ και η συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών τριών και οσονούπω τεσσάρων μηνών, τους οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην μαζική πτώχευση και συνιστά πλέον θρυαλλίδα ακραίων κοινωνικών συμπεριφορών ένεκα του κλίματος απόγνωσης και οργής που επικρατεί. Όπως προφανώς γνωρίζετε ο κλάδος τον ΑΠΕ είναι χαρακτηριστικά εντάσεως κεφαλαίου και ως τέτοιος φέρει σημαντικό τραπεζικό δανεισμό με επαχθείς λόγω και της οικονομικής κρίσης όρους. Η ανελαστική τοκοχρεωλυτική εξυπηρέτηση του δανεισμού αυτού αλλά και η απόδοση ΦΠΑ για τιμολόγια που οι παραγωγοί εξέδωσαν αλλά δεν έχουν εισπράξει, απορροφά το 75% των εισροών τους και συνεπώς είναι αδύνατο να καλυφθούν από ίδια κεφάλαια.

Έτσι ο ευρύτατος αυτός κοινωνικός ιστός, η επιχειρηματική τάξη αλλά και ο τραπεζικός κλάδος που εμπλέκονται στις ΑΠΕ και τα Φ/Β ειδικότερα, βρίσκονται αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή οικονομικά μαζική κατάρρευση που όμοια της στον παρελθόν μάλλον δεν υφίσταται για να συγκριθεί.

Αξιότιμε κε Υπουργέ

Εκ της προηγούμενης θέσης σας στην Γενική Διεύθυνση του ΙΟΒΕ και της εξαιρετικής μελέτης που το ίδρυμα αυτό διεξήγαγε και δημόσια παρουσιάσατε τον Ιούλιο του 2011 σχετικά με τις στρεβλώσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και την απορρόφηση του 60% του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) προς επιδότηση των ορυκτών καυσίμων, γνωρίζετε πολύ καλά πως το διευρυνόμενο έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ δεν οφείλεται στις ΑΠΕ. Σύμπλεγμα στρεβλώσεων με προεξέχοντα τον Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) συντελούν στην τεχνητή υποβάθμιση της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) και συνεπώς στην διόγκωση του κενού που το τέλος ΕΤΜΕΑΡ καλείται να καλύψει δηλαδή της διαφοράς της πλήρους αποζημίωσης των ΑΠΕ που είναι το Feed-in-Tariff (FIT) από ένα μέρος μόνο του κόστους της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής που είναι η ΟΤΣ. Επιπλέον μέσω του μηχανισμού αυτού ζημιώνεται και η ίδια η εθνική οικονομία αφού φθηνή λιγνιτική ισχύς υποκαθίσταται από ακριβό εισαγόμενο φυσικό αέριο όπως ο ίδιος ο Πρόεδρος της ΔΕΗ έχει καταγγείλει και μάλιστα εκτός του ανταγωνιστικού «χρηματιστηρίου» του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και της ΟΤΣ. Είναι λοιπόν προφανές πως όποιο πρόσκαιρο μέτρο και να ληφθεί, αν οι στρεβλώσεις αυτές δεν αρθούν ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ θα παραμένει προβληματικός. Το έλλειμμα του, που πυροσβεστικά επιχειρείται να καλυφθεί από το ΕΤΜΕΑΡ δυσφημώντας κατάφορα τις ΑΠΕ, είναι απολύτως δομικό έλλειμμα της Προμήθειας συνολικά και όχι των ΑΠΕ και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία. Στο πλαίσιο αυτό οι φορείς των ΑΠΕ έχουν επανειλημμένα προτείνει την ενσωμάτωση του στο κόστος ενέργειας.

Επιπλέον ότι επιπρόσθετο επιχειρείται να επιβαρύνει τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ όπως για παράδειγμα η ΣΗΘΥΑ άνω των 35MW (άρθρο 197, ν. 4001/2011 και ΥΑ Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 ΦΕΚ Β΄ 889/22.3.2012 για την οποία ο ΣΠΕΦ έχει προσφύγει στις 11/5/12 με αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ), οφείλει να προηγείται λεπτομερής οικονομικός προϋπολογισμός της πορείας του λογαριασμού με εξασφάλιση των απαραίτητων πρόσθετων κάθε φορά πόρων και χωρίς να διακινδυνεύεται έτσι η βιωσιμότητα των ΑΠΕ αλλά και να δυσφημούνται μονίμως αυτές στο κοινωνικό σύνολο ως μοναδικές δήθεν υπαίτιες κάθε ελλείμματος που προκύπτει.

Σε μια χώρα όπου επισταμένα ευαγγελίζεται την ανάπτυξη και προσπαθεί καθημερινά να πείσει για την ανάγκη παραγωγικών επενδύσεων, είναι αδιανόητη η βίαιη πτώχευση των ηλεκτροπαραγωγών από Φ/Β και η εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που αυτή θα επιφέρει. Τουλάχιστον ουδείς από εμάς φαντάζεται ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συντελεστεί εντός της ομαλότητας και των θεσμικών πλαισίων που γνωρίζουμε.

Παρακαλούμε για την άμεση παρέμβαση σας προς εξόφληση των οφειλομένων στους ηλεκτροπαραγωγούς από φωτοβολταϊκά.

 

Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση

Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος
Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Αντιπρόεδρος
Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας

 

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.