(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (585)

Συνάντηση ΣΠΕΦ με Υφυπουργό Ενέργειας

 

Την Τετάρτη 28/8/19 πραγματοποιήθηκε συνάντηση της διοίκησης του ΣΠΕΦ με τον νέο Υφυπουργό Ενέργειας κο Γεράσιμο Θωμά.  Στην συνάντηση από πλευράς Υπουργείου συμμετείχε και ο Γεν. .Διευθυντής Ενέργειας του ΥΠΕΝ κος Δ. Τσαλέμης και ο Σύμβουλος Γ. Μάρκου.  Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Σ. Λουμάκης - Πρόεδρος, Ε. Τζαννίνη - Μελος ΔΣ και Ι. Μεσσαρίτης - Μέλος ΔΣ.  Επισυνάπτεται η θεματολογία από πλευράς ΣΠΕΦ που αποτέλεσε τον βασικό κορμό της διεξοδικής συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων που ακολούθησε. 

Kάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 

Τρείς πηγές αβεβαιότητας για τον ΕΛΑΠΕ επιβάλλουν να υπάρχει λογιστικό πλεόνασμα

 
Με αυξανόμενο τεχνοκρατικό βάθος εξελίσσεται η δημόσια συζήτηση που ξεκίνησε από την πρόθεση του Υπουργείου Ενέργειας για μείωση του ΕΤΜΕΑΡ, σε συνέχεια του λογιστικού πλεονάσματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), τουλάχιστον όπως αυτό καταγράφεται στο ειδικό δελτίο που εκδίδει κάθε μήνα ο ΔΑΠΕΕΠ. 
 
Στο νέο δελτίο μάλιστα που εκδόθηκε χθες από τον Διαχειριστή των ΑΠΕ, η πρόβλεψη για το πλεόνασμα που θα υπάρχει στο τέλος του έτους (μετά την αφαίρεση του «μαξιλαριού» των 70 εκατ. ευρώ, περιορίζεται ήδη στα 184,35 εκατ. ευρώ από περίπου 200 εκατ. ευρώ που ήταν στο προηγούμενο δελτίο.

Οι προβλέψεις στο χθεσινό δελτίο εκτείνονται έως τα τέλη του 2020, δηλαδή 17 μήνες μπροστά από μόλις 5 μήνες στο ακριβώς προηγούμενο.  Η συρρίκνωση του χρονικού ορίζοντα των κυλιόμενων προβλέψεων του δελτίου από 24 μήνες στο παρελθόν σε μόλις 5 εσχάτως, είναι κάτι που είχε αποτελέσει αντικείμενο σχολιασμού από παράγοντες της αγοράς, υπό την έννοια ότι ένα σημαντικό θεσμικό εργαλείο της Πολιτείας στο να χαράσσει σταθερή πολιτική για τις ΑΠΕ έδειχνε να αποδυναμώνεται. 

Από την άλλη πλευρά βεβαίως και ο ΔΑΠΕΕΠ είχε -και συνεχίζει να έχει- με την σειρά του ουσιαστικές δυσκολίες στο να διατηρήσει τον 24μηνο χρονικό ορίζοντα προβλέψεων στο δελτίο, αφού η εφαρμογή του Target Model από τα μέσα του 2020 αναμένεται να μεταβάλλει σημαντικά τα δεδομένα εσόδων και εξόδων του ΕΛΑΠΕ. 

Και αν η αποκατάσταση του 24μηνου χρονικού ορίζοντα προβλέψεων στο δελτίο είναι οπωσδήποτε κάτι που πρέπει να γίνει, η αξιοπιστία των παραδοχών για την εξαγωγή των προβλέψεων αποτελούν πάντα μια σημαντική πρόκληση για τον ΔΑΠΕΕΠ, ο οποίος σημειωτέον καταστατικά μετά την απόσχιση του τμήματος της χονδρεμπορικής αγοράς που πλέον διαχειρίζεται το Χρηματιστήριο Ενέργειας, δεν έχει άλλη αποστολή πέραν της διαχείρισης των ΑΠΕ και κάποια στιγμή στο μέλλον και των Εγγυήσεων Προέλευσης γνωστών και ως Πράσινων Πιστοποιητικών. 

Αποκλίσεις

Ξεκινώντας από τις προβλέψεις εσόδων του ΕΛΑΠΕ, ένα στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό σε ανηγμένη βάση σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς είναι το που θα κυμανθεί το τελικό μέσο έσοδο του λογαριασμού ανά εγχεόμενη ανανεώσιμη MWh. 

Στις προβλέψεις του ΔΑΠΕΕΠ το έσοδο αυτό εδράζεται σχεδόν αποκλειστικά στην προβλεπόμενη Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ), αφού το κόστος των Αποκλίσεων λαμβάνεται ως μηδενικό κάτι που ωστόσο παρασάγγας απέχει από την νέα φιλοσοφία του Target Model, όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν οι συνομιλητές του energypress. 

Όπως είναι γνωστό για όλα τα λειτουργούντα έργα ΑΠΕ υπό καθεστώς Feed in Tariff αλλά και όσα νέα συνάπτουν συμβάσεις Σταθερής Τιμής (ΣΕΣΤ), οι Αποκλίσεις αφορούν τον ΕΛΑΠΕ.  Υπό το Target Model αυτές θα ισούνται με τις αμοιβές των παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης που θα δραστηριοποιούνται στις εν λόγω αγορές δηλαδή κυρίως των ευέλικτων μονάδων φυσικού αερίου. 

Λαμβάνοντας υπόψη δεδομένα από ώριμες αγορές της Ευρώπης, το κόστος των Αποκλίσεων για χαρτοφυλάκια ΑΠΕ που διαχειρίζονται ΦοΣΕ (ως τέτοιο νοείται και ο ΕΛΑΠΕ που διαχειρίζεται και θα εκπροσωπεί στην αγορά ο ΔΑΠΕΕΠ) δεν αναμένεται να κυμανθεί κάτω του 5%. 

Κάτι τέτοιο πρακτικά σημαίνει πως ο ΔΑΠΕΕΠ καταρχήν δεν πρέπει να μηδενίζει το προβλεπόμενο κόστος Αποκλίσεων του ΕΛΑΠΕ, αλλά θα πρέπει από το εκτιμώμενο στην βάση της ΟΤΣ αναμενόμενο έσοδο του λογαριασμού να αφαιρεί ως κόστος Αποκλίσεων ένα εύλογο ποσοστό τουλάχιστον 5% ίσως μάλιστα και ακόμη περισσότερο αρχικά.  Για το 2020 λ.χ. κάτι τέτοιο σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τον ΔΑΠΕΕΠ έσοδα ΗΕΠ στα 785 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε τουλάχιστον 40 εκατ. ευρώ.

Μικρότερο έσοδο

Ένα δεύτερο σημείο αβεβαιότητας πηγάζει από το γεγονός πως το έσοδο του ΕΛΑΠΕ από τη αγορά ακόμη και αν δεν υπήρχαν οι Αποκλίσεις, δεν ταυτίζεται με την μέση ετήσια αριθμητική ΟΤΣ στην οποία εδράζονται οι προβλέψεις του ΔΑΠΕΕΠ. 

Η μείωση της ΟΤΣ που οι ανανεώσιμες προκαλούν κατά την λειτουργία τους (Merit Order Effect) οδηγεί στο να εισπράττει ο ΕΛΑΠΕ εν τέλει σημαντικά μικρότερο ανηγμένο έσοδο ανά εγχεόμενη MWh από την αριθμητική μέση ετήσια ΟΤΣ. 

Έτσι, για παράδειγμα, στο δελτίο ΕΛΑΠΕ ο ΔΑΠΕΕΠ απολογιστικά αναφέρει πως ενώ το 2018 η μέση ΟΤΣ ήταν 60,39 ευρώ/MWh εντούτοις το μέσο έσοδο του ΕΛΑΠΕ από ΗΕΠ και Αποκλίσεις ήταν 57,40 ευρώ/MWh, ήτοι 5% χαμηλότερα.  Για το 2017 με μέση ΟΤΣ στα 54,7 ευρώ/MWh το μέσο έσοδο του ΕΛΑΠΕ από ΗΕΠ και Αποκλίσεις ήταν 52,58 ευρώ/MWh, δηλαδή 3,9% χαμηλότερο.  Ίδια εικόνα επικρατεί και για το 2016 και 2015 με το τελικό έσοδο να είναι μικρότερο κατά 3,2% και 3,9% αντίστοιχα σε σχέση με την μέση ετήσια ΟΤΣ σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία πάντα του ΔΑΠΕΕΠ.  Για προβλεπόμενα λοιπόν στο δελτίο ΔΑΠΕΕΠ έσοδα του ΕΛΑΠΕ από ΗΕΠ λ.χ. το 2020 στα 785 εκατ. ευρώ, το ~4% αυτό αντιστοιχεί σε λιγότερα έσοδα 31 εκατ. ευρώ ετησίως.

Πτώση της Οριακής Τιμής

Επιπλέον πηγές αβεβαιότητας σύμφωνα με τους συνομιλητές μας συνιστά η ίδια η εξέλιξη της ΟΤΣ στην Προημερήσια αγορά του Target Model.  Οι προβλέψεις εδώ συγκλίνουν πως αναμένεται σημαντική πτώση της σε σχέση με τον ΗΕΠ τόσο λόγω της κατάργησης του περιορισμού του ελάχιστου μεταβλητού κόστους στις προσφορές των θερμικών μονάδων, όσο λόγω και της μη προσμέτρησης πλέον των εφεδρειών στην επίλυση της Προημερήσιας αγοράς.

Ένας τρίτος λόγος ενδέχεται να είναι η τάση των συμβατικών μονάδων να αναζητούν τα κέρδη τους στις αγορές εξισορρόπησης δηλαδή στις ευκαιρίες που εκτιμάται πως θα προσφέρει η ανελαστικότητα των αναγκών για το σύστημα σε πραγματικό χρόνο και όχι στην Προημερήσια. 

Ας σημειωθεί εδώ πως για κάθε 1 ευρώ/MWh πτώσης της ΟΤΣ η απώλεια σε ετήσια βάση για τον ΕΛΑΠΕ ανέρχεται σε 11 εκατ. ευρώ για την υφιστάμενη διείσδυση. Οι προβλέψεις του ΔΑΠΕΕΠ στο πρόσφατο δελτίο λαμβάνουν την μέση ΟΤΣ για το 2020 στα 64 ευρώ/MWh, ποσό που εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς ως ιδιαίτερα υψηλό υπό συνθήκες Target Model, πολλώ δε μάλλον και market coupling επίσης προσεχώς. 

Έτσι, μια πτώση στην ΟΤΣ της τάξης των 5-10 ευρώ/MWh, θα οδηγούσε τον ΕΛΑΠΕ σε απώλεια εσόδων της τάξης των 55-110 ευρώ ετησίως. 

Άγνωστο τέλος παραμένει αν θα διατηρηθεί το κατώφλι εσόδων του ΜΜΚΣΘΜ στον ΕΛΑΠΕ όπως θεσπίστηκε με τον ν. 4152 το 2013 και που ο ΔΑΠΕΕΠ συνεχίζει να προϋπολογίζει για το 2020.  

Περιθώριο ασφαλείας

Αθροίζοντας τα ανωτέρω ποσά οι συνομιλητές μας καταλήγουν πως ένα περιθώριο ασφαλείας της τάξης των 200 εκατ. ευρώ είναι απαραίτητο να διατηρηθεί ως λογιστικό πλεόνασμα στον ΕΛΑΠΕ, εξαιτίας ακριβώς του μεταβατικού διαστήματος προς το target model που βρίσκεται η αγορά. 

Ας σημειωθεί πως το πλεόνασμα αυτό δεν αφορά την ταμειακή κατάσταση του ειδικού λογαριασμού παρά μόνο την λογιστική.  Οι ΑΠΕ όπως πολλάκις έχει γραφτεί, εν τέλει βιώνουν το αποτέλεσμα του αθροίσματος της λογιστικής και ταμειακής εικόνας.  Και επειδή ταμειακά στο ΕΤΜΕΑΡ υπάρχει έλλειμμα της τάξης των 350 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΠΕΦ στην βάση των συνολικά ανείσπρακτων λογαριασμών της ΔΕΗ ύψους 2,7 δις ευρώ από τους καταναλωτές, λογιστικά τούτο πρέπει να αντισταθμίζεται με πλεόνασμα εφόσον η Πολιτεία επιθυμεί να μην αυξηθούν οι υπερημερίες προς τους παραγωγούς. 

Ρύποι

Τέλος αναφορικά με τα δικαιώματα ρύπων φαίνεται πως επί της αρχής μπορούν να προσφέρουν ένα κάποιο «μαξιλάρι» ασφαλείας στις παραπάνω αβεβαιότητες. Δεν θα πρέπει ωστόσο να παραγνωρίζεται, υπογραμμίζουν κύκλοι των ΑΠΕ, το γεγονός πως η διατιθέμενη από την ΕΕ κάθε χρόνο ποσότητα τους μειώνεται, ενώ άγνωστο παραμένει τι θα συμβεί στην τιμή ανά τόνο CO2 όταν ο Μηχανισμός Αποθεματοποίησης (MSR) που εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια απελευθερώσει κρατημένες ποσότητες όπως κάποια στιγμή αναμένεται.

Πηγή: Energypress 30/7/19

 

Οι βασικοί άξονες στον διάλογο του ΣΠΕΦ με την Πολιτεία για τις ΑΠΕ

 
1. Πορεία λογιστικής εικόνας Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) και ανάγκη επαναφοράς των προβλέψεων του μηνιαίου δελτίου ΕΛΑΠΕ του ΔΑΠΕΕΠ σε 24μηνο κυλιόμενο ορίζοντα περιλαμβανομένων των μεταβολών εκ της εφαρμογής εν τω μεταξύ του Target Model από το 2020. Ο ορίζοντας προβλέψεων στο δελτίο ΕΛΑΠΕ καιρό τώρα δυστυχώς εξαντλείται στο τέλος του 2019 (5μηνο) οπότε κατά την εκτίμηση μας η χάραξη βιώσιμης μεσοπρόθεσμα πολιτικής από την Πολιτεία για τις ΑΠΕ καθίσταται επισφαλής. Το Target Model λ.χ. αναμένεται να αποκλιμακώσει από το 2020 σημαντικά την Οριακή Τιμή Συστήματος στην Προημερήσια Αγορά και κατοπτρικά να αυξήσει το κόστος στην Αγορά εξισορρόπησης άρα και των Αποκλίσεων, παράγοντες που συνδυαστικά θα επιδράσουν αρνητικά στον ΕΛΑΠΕ. Επίσης οι ποσότητες δωρεάν δικαιωμάτων ρύπων CO2 που διατίθενται στα κράτη μέλη της ΕΕ αλλά και στην χώρα μας ενισχύοντας τον ΕΛΑΠΕ, αναμένεται να συνεχίσουν να μειώνονται, οπότε η μείωση των ποσοτήτων πρέπει εξίσου να συνυπολογίζεται μαζί με την όποια περαιτέρω αύξηση των τιμών τους. Υφίσταται συνεπώς η αδήριτη ανάγκη οι εκτιμήσεις για την μεταβολή κρίσιμων παραμέτρων ως προς την ισορροπία του ΕΛΑΠΕ να αποτυπώνονται συνεκτικά στο ειδικό δελτίο σε ικανό και πάλι χρονικό ορίζοντα, ούτως ώστε η εμπιστοσύνη της αγοράς να συμπλέει με τις σχεδιαζόμενες πολιτικές.
 
2. Αποτύπωση της ταμειακής κατάστασης του ΕΛΑΠΕ στο μηνιαίο δελτίο του ΔΑΠΕΕΠ και όχι μόνο της λογιστικής. Ο ΕΛΑΠΕ τα τελευταία 2 χρόνια δεν πάσχει λογιστικά αλλά ταμειακά, αφού η Προμήθεια δεν αποδίδει εμπροθέσμως τους τιμολογούμενους πόρους του. Πριν 2,5 χρόνια μάλιστα υπήρξε συστηματική παρακράτηση ποσών 100άδων εκατομμυρίων ευρώ του ΕΤΜΕΑΡ υπεράνω δηλαδή αυτού που αναλογούσε στα συνολικά ανείσπρακτα των καταναλωτών.
 
3. Έκδοση της προβλεπόμενης στην παρ. 10, του αρ. 4 του ν. 4585/24-12-18 Υπουργικής Απόφασης για την θέσπιση μηχανισμού διασφάλισης απαιτήσεων για τα ποσά πόρων ΕΛΑΠΕ (ΕΤΜΕΑΡ, ΜΜΚΣΘΜ) που τιμολογεί ο ΔΑΠΕΕΠ απευθείας πλέον στους Προμηθευτές.
   
4. Σύντμηση χρόνου υπογραφής συμβάσεων ΣΕΣΤ / ΣΕΔΠ με ΔΑΠΕΕΠ.
 
5. Σύντμηση χρόνου έκδοσης Όρων Σύνδεσης από ΔΕΔΔΗΕ.
 
6. Υποχρέωση ΔΕΔΔΗΕ να χορηγεί στοιχεία περιθωρίου των γραμμών δικτύου ΜΤ για υποδοχή νέας Φ/Β ισχύος και όχι μόνο του περιθωρίου των Υ/Σ ΜΤ/ΥΤ, όπως αυτά εμφανίζονται σήμερα διαδικτυακά σε ειδική εφαρμογή του Διαχειριστή. Οι επενδυτές σε διαφορετική περίπτωση είναι αδύνατο να εντοπίζουν από μόνοι τους τα κατάλληλα σημεία χωροθέτησης των αιτούμενων Φ/Β σταθμών τους και να προβαίνουν σε δεσμεύσεις γαιών (εξαγορές, μακροχρόνιες μισθώσεις) που ζητούνται πριν την κατάθεση αιτήσεων για έκδοση Όρων Σύνδεσης.

Λουμάκης: Η αποθήκευση μεγάλης κλίμακας πρέπει να λειτουργεί ως υποδομή του συστήματος

Στο ρόλο της αποθήκευσης μεγάλης κλίμακας ως κεντρικής υποδομής του συστήματος αναφέρθηκε στην παρουσίαση του στο Συνέδριο της A-Energy «Επενδύοντας στην Πράσινη Ενέργεια» ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ Στέλιος Λουμάκης την Δευτέρα 15/7/19.  Αναλυτικότερα στην ομιλία του ο κος Λουμάκης στην θεματική ενότητα «Αποθήκευση Ενέργειας και ΑΠΕ» επεσήμανε:

Επισυνάπτεται ολόκληρη η παρουσίαση-ομιλία, κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 

Επενδύοντας στην Πράσινη Ενέργεια: Αποθήκευση-Διασυνδέσεις-Νέα Έργα ΑΠΕ

Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ Στέλιος Λουμάκης θα παραστεί ομιλητής στο επίκαιρο συνέδριο της Α-Energy με θέμα "Συμμετοχή Αποθηκευτικών Σταθμών στις νέες αγορές του Τarget Model και οικονομική βιωσιμότητα" την Δευτέρα 15 Ιουλίου 2019 στο ξενοδοχείο Athens Divani Caravel μεταξύ 11.00 πμ - 12.30 μμ. 

Με φόντο την δημόσια διαβούλευση για το θεσμικό πλαίσιο της αποθήκευσης ενέργειας, η εκδήλωση, οργανώνεται  σε συνεργασία με τη ΡΑΕ, με τον επιστημονικό συντονισμό του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), την επιστημονική αρωγή επίσης του ΔΗΜΟΚΡΊΤΟΥ του ΚΔΕΠ και άλλων επιστημονικών φορέων καθώς επίσης των συναρμόδιων για  τις  ΑΠΕ  δημόσιων/ιδιωτικών  φορέων όπως  επίσης  και  εκπροσώπων της  αγοράς. Κατά τη διάρκειατων εργασιών θα μεταφερθεί η ευρωπαϊκή και διεθνείς εμπειρία στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας από φορείς όπως η ΕASE- European Association for Storage of Energy, η Εuropean Renewable Energies Federation (EREF)  κ.α.

Ο καταλυτικός ρόλος της Αποθήκευσης Ενέργειας για την ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και το υπό διαμόρφωση σχετικό θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα, οι προγραμματιζόμενες Διασυνδέσεις των μη  διασυνδεδεμένων νησιών με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα την επόμενη δεκαετία, τα νέα Επενδυτικά Προγράμματα στον τομέα των ΑΠΕ, τα έργα εκσυγχρονισμού του εθνικού δικτύου διανομής και οι επιστημονικές καινοτομίες στην καθαρή ενέργεια, είναι τα βασικά θέματα της εκδήλωσης.

Οι διαδραστικές εργασίες της πρώτης ενότητας του συνεδρίου έχουν θέμα: ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΕ:  Το υπό διαμόρφωση νέο Θεσμικό Πλαίσιο και είναι επιμερισμένες σε δυο μέρη.  Στο  πρώτο μέρος  θα συζητηθεί η προοπτική των Αποθηκευτικών Σταθμών Μεγάλης Κλίμακας συνδεδεμένων στο Σύστημα Μεταφοράς ΗΕ και όροι βιωσιμότητας (11.00πμ-12.30μμ).  Ο πρόεδρος του ΣΠΕΦ θα αναφερθεί στην Συμμετοχή των Αποθηκευτικών Σταθμών στις νέες αγορές του Τarget Model και στις προοπτικές βιωσιμότητας.

Στη δεύτερη ενότητα: ΝΕΑ ΕΡΓΑ ΑΠΕ-ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ (ώρες 15.00μμ-17.00μμ) θα συζητηθούν τα αποτελέσματα των πρόσφατων διαγωνισμών της ΡΑΕ, η προοπτική των νέων έργων, θα γίνει παρουσίαση σημαντικών επενδυτικών έργων ΑΠΕ αλλά και της εξέλιξης των επενδυτικών προγραμμάτων στον τομέα των διασυνδέσεων.

Ο ΣΠΕΦ περιλαμβάνεται στους βασικούς συνεργαζόμενους φορείς για την εκδήλωση. Σε περίπτωση ενδιαφέροντος παρακολούθησης, επισυνάπτεται το πρόγραμμα και οι όροι συμμετοχής.

 (Σημειώνεται ότι για τα μέλη του ΣΠΕΦ λόγω της ειδικής και μακροχρόνιας συνεργασίας, η δεύτερη συμμετοχή παρέχεται τιμής ένεκεν).

 

 

 

Μέλη ΣΠΕΦ φόρμα και όροι συμμετοχής FORUM-Α-ΕΝΕRGY ΑΠΕ 15/7/2019

  Πρόγραμμα Φόρουμ Αποθήκευση Ενέργειας 15/7/2019

Διέξοδο για νέες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά θα αναζητήσουν οι μικρομεσαίοι από τη νέα κυβέρνηση

Εγρήγορση επικρατεί στην αγορά και συγκεκριμένα στους μικρομεσαίους επενδυτές οι οποίοι βλέπουν την αγορά των φωτοβολταϊκών να φεύγει από τα χέρια τους λόγω της επέλασης, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά κύκλοι εκπροσώπων τους, γιγαντιαίων χαρτοφυλακίων που αθροίζουν αρκετά GW, όπως κατατίθενται στην ΡΑΕ τον τελευταίο χρόνο. 

Όπως σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, μικρομεσαία έργα μέχρι 500 kW ενώ θεωρητικά έχουν την δυνατότητα να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς ΡΑΕ, εντούτοις δεν φαίνεται να έχουν πιθανότητα πρόκρισης, τουλάχιστον με τιμή που να βγαίνουν οικονομικά λόγω έλλειψης οικονομιών κλίμακας αλλά και υψηλότερου κόστους δανεισμού των φορέων τους.  

Στο πρόβλημα ήρθε και προστέθηκε και ο περιορισμός του ν. 4602/2019, όπου για επενδυτές που αιτούνται Όρους Σύνδεσης για νέα Φ/Β έργα στον ΔΕΔΔΗΕ μετά τις 28/2/19 και που θα τα ηλεκτρίσουν μετά την 1/1/20, τίθεται αδιακρίτως το όριο συμμετοχής τους έως σε δύο Φ/Β μονάδες εν τέλει ανά φυσικό πρόσωπο.  

Όπως υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά κύκλοι των παραγωγών, η συγκεκριμένη διάταξη του ν. 4602 περικλείει σαφέστατη αναδρομικότητα, αφού παραγωγοί που στήριξαν την αγορά των Φ/Β με νέες επενδύσεις την νεκρή περίοδο από 1/1/16 έως και 28/2/19, ενώ μεν τα έργα αυτά δεν ελέγχονται για το κριτήριο του ν. 4602 οποτεδήποτε συνάψουν σύμβαση ΣΕΣΤ με τον ΔΑΠΕΕΠ ή διασυνδεθούν στο δίκτυο, εντούτοις προσμετρώνται στον μέγιστο αριθμό των έως δύο έργων σε περίπτωση νέων αιτήσεων των φορέων τους στον ΔΕΔΔΗΕ μετά τις 28/2/19. 

Βρίσκονται δηλαδή, καταλήγουν οι ίδιοι κύκλοι, αδικημένοι οι παραγωγοί αυτοί ως προς τους νεώτερους που δραστηριοποιούνται μόνο μετά τις 28/2/19 και που γνωρίζοντας την περιοριστική διάταξη του ν. 4602 επιλέγουν τώρα την μορφή της ατομικής επιχείρησης ώστε να αναπτύξουν εκτός διαγωνισμών δύο πάρκα των 500kW κατά κεφαλήν, δηλαδή το μέγιστο δυνατόν κατά κεφαλήν εκτός διαγωνισμού.    

Αντίθετα οι παλαιότεροι έχουν εξαντλήσει τον αριθμό αυτό με συμμετοχή τους σε έργα πολύ λιγότερα σε kW κατά κεφαλήν από το μέγιστο που θα μπορούσαν αν ξεκίναγαν μετά τις 28/2/19 και έτσι δεν δύνανται πρακτικά να καταθέσουν τώρα νέες αιτήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ για έργα εκτός διαγωνισμών.

Όπως σε προηγούμενα ρεπορτάζ παρουσίασε αναλυτικά το energypress, τα συγκεκριμένα προβλήματα τέθηκαν από τους φορείς του χώρου εγκαίρως κατά την διαβούλευση και ιδιαίτερα την συζήτηση του ν. 4602 στην Βουλή τον περασμένο Μάρτιο. 

Ωστόσο, όπως τουλάχιστον μαθαίνουμε, ήταν η μάλλον ανεξήγητη εμμονή κάποιων συμβούλων του Υπουργού και όχι του ιδίου να μην υιοθετηθούν προτεινόμενες τροποποιήσεις επί το δικαιότερο στην εν λόγω περιοριστική διάταξη, που δημιούργησαν εν τέλει την σημερινή στρεβλή κατάσταση. 

Σε κάθε περίπτωση (και προσβλέποντας όπως φαίνεται σε πιθανή πολιτική αλλαγή από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου), οι παραγωγοί σκοπεύουν να θέσουν εκ νέου το ζήτημα στην νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ενέργειας, αφού όπως τονίζουν, δεν νοείται στον χώρο των  φωτοβολταϊκών να αποκλείονται καταρχήν άδικα και εν συνεχεία προοδευτικά όλο και περισσότερο οι μικρομεσαίοι από την δυνατότητα νέων αιτήσεων. 

Με βάση τις δημόσιες θέσεις του ΣΠΕΦ για το θέμα, οι κυριότερες προτάσεις προς την νέα Κυβέρνηση για την άρση της αδικίας θα είναι οι εξής:

- Αντικατάσταση της πρόβλεψης του ν. 4602 για μέχρι 2 μονάδες, σε ποσό εγκατεστημένης ισχύος λ.χ. έως 1 MW εν τέλει  κατά κεφαλήν ανά φυσικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.

ή

- Μη προσμέτρηση των Φ/Β μονάδων που λειτούργησαν μετά την 1/1/16 αλλά έχουν ημερομηνία αίτησης Όρων Σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι 28/2/19, επειδή δεν γνώριζαν οι επενδυτές τον επερχόμενο περιορισμό και έτσι εξάντλησαν τον αριθμό των δύο μονάδων εκτός διαγωνισμού σε μικρότερη ισχύ απ’ όση θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν αν γνώριζαν τον περιορισμό.

Όπως μάλιστα προκύπτει από το ρεπορτάζ του energypress, σημαντική μερίδα υπηρεσιακών παραγόντων έχει πλέον αντιληφθεί την αδικία αλλά και την στρέβλωση που εξ' αυτής δημιουργείται. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι η πολιτική βούληση που θα αλλάξει την κατάσταση την οποία και θα ζητήσουν οι παραγωγοί επιτακτικά από την νέα Κυβέρνηση.

Πηγή: energypress 28/6/19

Ο ΣΠΕΦ χορηγός και το 2019 στην ερευνητική ομάδα «Προμηθέας» του ΕΜΠ για την ηλεκτροκίνηση

Σε χορηγία και το 2019 προς το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) προχώρησε ο ΣΠΕΦ σε συνέχεια πρόσκλησης και απόφασης του ΔΣ.  Στο ΕΠΙΣΕΥ εκτελείται ερευνητικό πρόγραμμα με την επωνυμία «Shell Eco Marathon 2019» με αντικείμενο την ανάπτυξη τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας, στα πλαίσια του οποίου κατασκευάζεται ένα όχημα χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης βασισμένο σε σύστημα ηλεκτρικής κίνησης που τροφοδοτείται από συσσωρευτές με την επωνυμία «Πυρφόρος» από την Ερευνητική Ομάδα «Προμηθέας» του Τομέα Ηλεκτρικής Ισχύος του ΕΜΠ για να διαγωνισθεί στον Ευρωπαϊκό Μαραθώνιο οικονομίας καυσίμου (ShellEco Marathon 2019), ο οποίος θα διεξαχθεί τον Ιούλιο του 2019 στο Λονδίνο του Ηνωμένου Βασιλείου υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.   

 

Περισσότερες πληροφορίες για την ομάδα Προμηθέας και την διοργάνωση Shell Eco Marathon στα links που ακολουθούν.  

http://prometheus.ntua.gr/wordpress/ 

https://www.shell.com/make-the-future/shell-ecomarathon/europe.html 

Νέα Εγκύκλιος ΥΠΕΝ για την εφαρμογή του ν. 4602 για τις τιμές ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών ΦΒ έως 500 kW και άλλες διατάξεις 

Το ΥΠΕΝ στις 3/6/19 προχώρησε σε έκδοση Εγκυκλίου προς ΔΑΠΕΕΠ, ΔΕΔΔΗΕ και ΡΑΕ για την εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4602/2019 μεταξύ άλλων και των Τιμών Αναφοράς (ΤΑ) για εκτός διαγωνισμών έργα ΑΠΕ.  Για την Εγκύκλιο δείτε στο ακόλουθο link: 
 
 
Σε σχέση με ότι γνωρίζαμε για τον καθορισμό των ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών εν προκειμένω επαγγελματικά Φ/Β πάρκα που θα συνδεθούν το 2020, η διαφοροποίηση έχει να κάνει με το ότι το ΥΠΕΝ λογίζει ως δύο τους διαγωνισμούς Φ/Β του Ιουλίου 2018, ήτοι έναν αυτόν της Κατηγορίας Ι και έναν αυτόν της Κατηγορίας ΙΙ.  Έτσι σύμφωνα με την Εγκύκλιο:
 
  - Αν το 2019 γίνει μόνο ένας διαγωνισμός αμιγώς για Φ/Β (υπενθυμίζουμε οι Κατηγορίες Ι και ΙΙ έχουν πλέον συγχωνευτεί), το πλήθος των τριών διαγωνισμών πλην του τελευταίου που ορίζει ο ν. 4602 και που θα καθορίσουν την ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών Φ/Β έως 500 kW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, θα απαρτίζεται από τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Δεκεμβρίου 2018 και από τους διαγωνισμούς της Κατηγορίας Ι και ΙΙ του Ιουλίου 2018.  Η μεσοσταθμική τιμή των τριών αυτών διαγωνισμών προσαυξημένη κατά 5% όπως ορίζει ο ν. 4602, ισούται με 73,18 ευρώ/MWh.  Δηλαδή αυτό το Feed-in Tariff (FIT) θα λάβουν τα Φ/Β έώς 500 KW εκτός διαγωνισμού που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού.
 
- Αν το 2019 διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς Φ/Β, το πλήθος των τριών διαγωνισμών πλην του τελευταίου που ορίζει ο ν. 4602 και που θα καθορίσουν την ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών Φ/B έως 500 kW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, θα απαρτίζεται από τον πρώτο διαγωνισμό του 2019 δηλαδή αυτού που έχει προγραμματιστεί για τον Ιούλιο 2019, τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Δεκεμβρίου 2018 και τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Ιουλίου 2018.  Η διαφορά λοιπόν έχει να κάνει στο ότι σύμφωνα με την χθεσινή Εγκύκλιο του ΥΠΕΝ, από τους διαγωνισμούς του Ιουλίου του 2018 θα ληφθεί υπόψη στην προκειμένη περίπτωση ο διαγωνισμός μόνο της Κατηγορίας Ι και όχι από κοινού των Κατηγοριών Ι και ΙΙ.  Οπότε στην βάση αυτών των τριών διαγωνισμών και για διαφορετικά σενάρια TA και MW του προσεχούς διαγωνισμού του Ιουλίου 2019, η τιμή FIT που θα λάβουν εκτός διαγωνισμού τα Φ/Β έως 500 KW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, προκύπτει από το ακόλουθο αναθεωρημένο διάγραμμα.     
 
  κάντε κλίκ στο διάγραμμα για μεγέθυνση
 
Παράδειγμα:
Έστω ότι στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019 θα επιλεχθεί ποσότητα 200 MW με μεσοσταθμική ΤΑ 58 ευρώ/MWh, τότε στο διάγραμμα διαλέγουμε την κίτρινη καμπύλη και για Χ=200, λαμβάνουμε Υ=66,43 ευρώ/MWh.  Δηλαδή η τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ έως 500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020, θα είναι 66,43 ευρώ/MWh με σύμβαση ΣΕΣΤ (Feed in Tariff).    
 
Υπενθυμίζουμε πως όσα πάρκα από 100kW έως 500 kW εκτός διαγωνισμού συνδεθούν εντός του 2019 θα λάβουν FIT ίσο με 1.1 Χ μΟΤΣν-1 = 66,43 ευρώ/MWh και επίσης τα Φ/Β έως 100 kW εκτός διαγωνισμού με σύνδεση εντός 2019 FIT ίσο με 1.2 Χ μΟΤΣν-1 = 72,47 ευρώ/MWh
 
 
Επισημάνσεις
Το παρόν μήνυμα δεν συνιστά προτροπή για την επιλογή-μετάθεση του χρόνου διασύνδεσης επαγγελματικού Φ/Β σταθμού έως 500 kW, καθώς νέα νομοθετήματα υπό το πρίσμα και των επικείμενων Βουλευτικών Εκλογών δύναται να μεταβάλλουν άρδην το τοπίο.
Επιπλέον ουδείς σήμερα μπορεί να προβλέψει αν θα υπάρξει ένας ή δύο ή ενδεχομένως και περισσότεροι διαγωνισμοί αμιγώς Φ/Β εντός του 2019, οπότε η βάση υπολογισμού για διασύνδεση το 2020 μεταβάλλεται έτι περαιτέρω.  
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.