(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (586)

Η ελληνική εμπειρία του μοντέλου των διαγωνισμών ΡΑΕ στο επίκεντρο της CISOLAR 2019

Cisolar 2019 Λουμάκης    Cisolar 2019    Cisolar 2019

κάντε κλίκ στην φωτογραφία για μεγέθυνση

Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης παρέστη ομιλητής στο διεθνές συνέδριο CISOLAR 2019 στο Κίεβο της Ουκρανίας την Τρίτη 16 Απριλίου.  Στο συνέδριο πέραν των Κυβερνητικών και θεσμικών παραγόντων και φορέων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ουκρανίας που το φιλοξενεί, παρέστησαν εκπρόσωποι της αγοράς των φωτοβολταϊκών από χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης μέχρι το Καζακστάν και την Ιδία.  Το παρόν επίσης έδωσαν εκπρόσωποι κορυφαίων εταιρειών παραγωγής φωτοβολταϊκού εξοπλισμού, αφού το συνέδριο ακολουθεί διήμερη διεθνής σχετική έκθεση.  Παρουσιάστηκαν οι τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις ως προς την αύξηση του βαθμού απόδοσης των ηλιακών κυψελών με τελικό γνώμονα την διατήρηση της πορείας μείωσης του σταθμισμένου κόστους ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από φωτοβολταϊκά.    

Ο κος Λουμάκης αφού παρουσίασε τα τελευταία στατιστικά στοιχεία ανάπτυξης της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και φωτοβολταϊκά στην Ελλάδα προσεγγίζοντας η χώρα μας με επιτυχία τον Ευρωπαϊκό της στόχο για ανανεώσιμη διείσδυση το 2020 στο 18% επί της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης (επετεύχθη 16.95% διείσδυση το 2017), προχώρησε στην παρουσίαση των εμπειριών και των προκλήσεων του μοντέλου των διαγωνισμών ΡΑΕ.  Η χώρα μας όπως είναι γνωστό έθεσε σε πλήρη ανάπτυξη το σχετικό μοντέλο ανταγωνιστικών διαδικασιών το 2018 σε συνέχεια της  πιλοτικής του εφαρμογής ήδη τον Δεκέμβριο του 2016 σε εφαρμογή του ν. 4414.  Αν και στην πορεία το 2018 παρουσιάστηκαν ισχυρότατες προκλήσεις στο να διατηρηθεί μια ισορροπημένη συμμετοχή και ανάπτυξη στα νέα φωτοβολταϊκά και από τους μικρομεσαίους, εντούτοις αξιοποιώντας τις Κατευθυντήριες Γραμμές της ΕΕ και σε συνέχεια ευρύτατου διαλόγου με τους επενδυτές, η χώρα μας φαίνεται να εξασφαλίζει, τουλάχιστον επί του παρόντος, την βιώσιμη συμμετοχή όλων των κατηγοριών επενδυτών στις νέες ΑΠΕ.  Οι χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης που προετοιμάζονται και αυτές για την εφαρμογή διαγωνιστικών διαδικασιών στα νέα φωτοβολταϊκά έργα και όχι μόνο, εξέφρασαν το έντονο ενδιαφέρον τους για τις ελληνικές εμπειρίες και διδάγματα στην πορεία εφαρμογής τους.    

Τέλος, παρουσιάστηκαν επιγραμματικά οι προκλήσεις της αγοράς εξισορρόπησης και η πρόσφατη αλλαγή σε single pricing model στην Ελλάδα για την εκκαθάριση των αποκλίσεων, ανοδικών ή καθοδικών, των νέων έργων ΑΠΕ σε όποια από αυτά ανά τεχνολογία θα υπόκεινται στο Target Model σύμφωνα με τον ν. 4414. 

 

Επισυνάπτεται ολόκληρη η παρουσίαση του κου Λουμάκη. Κάντε κλίκ εδώ για να δείτε την παρουσίαση 

ΤΑ σε επαγγελματικά ΦΒ μικρότερα από 500 kW για σύμβαση ΣΕΣΤ με σύνδεση το 2020 σε συνέχεια του ν. 4602/2019  

 
(κάντε κλίκ την φωτογραφία για μεγέθυνση)
 
Σε συνέχεια πυκνών ερωτημάτων των επενδυτών για το ποια θα είναι η τιμή ΤΑ σε επαγγελματικά ΦΒ<500 kW για σύμβαση ΣΕΣΤ με σύνδεση το 2020 σε συνέχεια του ν. 4602/2019, ακολούθως δημοσιεύουμε σχετική ανάλυση που εστάλη στις 27/3/19 στα μέλη του ΣΠΕΦ για τον προσδιορισμό της τιμής ΤΑ υπό διαφορετικά σενάρια αλλά και συγκεκριμένες παραδοχές.  Αναλυτικότερα:
 
Παραδοχές
- Οι διαγωνισμοί της τεχνολογίας των ΦΒ το 2019 είναι ενιαίοι, δηλαδή δεν θα υπάρχουν επιμέρους Κατηγορίες Ι και ΙΙ όπως το 2018.  
- Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία η ΡΑΕ για το 2019 μπορεί να δώσει σε αμιγώς ΦΒ διαγωνισμούς 300 MW πλέον όσα περίσσεψαν από την ποσόστωση του 2018 δηλαδή άλλα 131,7 MW ήτοι σύνολο 431,7 MW.  Βεβαίως για να δοθούν αυτά, θα πρέπει στους διαγωνισμούς του 2019 να συμμετέχουν 40% περισσότερα σύμφωνα με τον κανόνα υπερπλήρωσης ανταγωνισμού του 40% από 75% πριν.  Σε κάθε περίπτωση από όσα MW κάθε φορά συμμετέχουν, επιλέγεται το δια 1,40.
- Υποθέτουμε πως το 2019 θα λάβουν χώρα δύο συνολικά διαγωνισμοί αμιγώς για τα ΦΒ.  Ο πρώτος αναμένεται τον προσεχή Μάιο.
 
Σενάρια - ανάγνωση διαγράμματος
- Ο οριζόντιος άξονας (Χ) αντιπροσωπεύει τα MW που θα επιλεγούν στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019.
- Οι έγχρωμες καμπύλες αντιπροσωπεύουν σενάρια διαφορετικών εύλογων μεσοσταθμικών ΤΑ που δύναται να δώσει ο πρώτος αμιγής για ΦΒ διαγωνισμός του 2019.
- Ο κάθετος άξονας (Υ) δίνει την τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ<500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020.  
 
Δύο παραδείγματα για εξοικείωση:
- Έστω ότι στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019 θα επιλεχθεί ποσότητα 120 MW με μεσοσταθμική ΤΑ=60 ευρώ/MWh, τότε στο διάγραμμα διαλέγουμε την πράσινη καμπύλη και για Χ=120, λαμβάνουμε Υ=68,94 ευρώ/MWh. Δηλαδή η τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ<500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020 θα είναι 68,94 ευρώ/MWh με σύμβαση ΣΕΣΤ (Feed in Tariff). 
 
- Έστω ότι στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019 θα επιλεχθεί ποσότητα 200 MW με μεσοσταθμική ΤΑ 58 ευρώ/MWh, τότε στο διάγραμμα διαλέγουμε την κίτρινη καμπύλη και για Χ=200, λαμβάνουμε Υ=66,51 ευρώ/MWh.  Δηλαδή η τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ<500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020 θα είναι 66,51 ευρώ/MWh με σύμβαση ΣΕΣΤ (Feed in Tariff).  
  
Για περιπτώσεις που η μεσοσταθμική ΤΑ του πρώτου αμιγώς ΦΒ διαγωνισμού είναι λ.χ. 59,5 ευρώ/MW, τότε στο διάγραμμα το σενάριο αυτής της περίπτωσης βρίσκεται στο μέσον μεταξύ της πράσινης και θαλασσί καμπύλης. 
 
Επισημάνσεις
Το παρόν μήνυμα δεν συνιστά πρόταση για την επιλογή-μετάθεση του χρόνου διασύνδεσης επαγγελματικού ΦΒ σταθμού <500 kW, καθώς νέα νομοθετήματα ή άλλοι ειδικοί παράγοντες δύναται να επηρεάσουν το τοπίο.
Επιπλέον η ύπαρξη και 3ου διαγωνισμού αμιγώς για ΦΒ εντός του 2019 μεταβάλλει ριζικά το τοπίο, αφού σε μια τέτοια περίπτωση η ΤΑ θα προκύπτει από τους δύο πρώτους διαγωνισμούς του 2019 και μόνο τον τελευταίο του 2018.  Οπότε η αβεβαιότητα εκτιμήσεων για δυο διαγωνισμούς σε σειρά σήμερα και επιπλέον η μεταβολή των διαγωνισμών που θα συνιστούν την βάση υπολογισμού καθιστά τις προβλέψεις του διαγράμματος άκυρες.  

Δικαιοκρατικά αυτονόητες οι διευκρινήσεις ΥΠΕΝ για τον ν. 4602

Δικαιοκρατικά αυτονόητες είναι οι διευκρινήσεις του ΥΠΕΝ για τον ν. 4602, οι οποίες επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου μας.  Όπως χαρακτηριστικά μας τόνισαν υψηλόβαθμες πηγές του ΥΠΕΝ δεν θα ήταν δυνατόν αιτήσεις ΦΒ σταθμών που κατατέθηκαν μέχρι τις 28/2/19 να καταλαμβάνονται αναδρομικά από τον ν. 4602 ως προς την υποχρέωση ή μη συμμετοχής τους σε διαγωνισμό ΡΑΕ.  Πολύ χειρότερα, δεν θα ήταν δυνατόν εξαιτίας μιας τέτοιας αναδρομικότητας να οδηγούνται αιτήσεις προ τις 28/2/19 σε αναγκαστική διαφορετική μεταξύ τους μεταχείριση ως προς την λήψη τιμής για ΣΕΣΤ εκτός διαγωνισμών ή της συμμετοχής σε διαγωνισμό ΡΑΕ αναλόγως του χρόνου σύνδεσης εντός των νόμιμων ορίων που τους παρέχει η Σύμβαση Σύνδεσης.  Οπότε συνοπτικά:

1. Αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι τις 28/2/19 για επαγγελματικούς ΦΒ σταθμούς <500 kW δεν υπόκεινται σε έλεγχο του πρώτου εδαφίου της παρ. 7, του άρθρου 72, του ν. 4602/2019 από τον ΔΑΠΕΕΠ και συνεχίζουν κανονικά την υλοποίηση τους σύμφωνα με τις συμβάσεις τους (Σύνδεσης με ΔΕΔΔΗΕ και ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ) χωρίς άλλα ερωτηματικά ή αστερίσκους.  Δηλαδή μπορούν να κατασκευαστούν και να συνδεθούν οποτεδήποτε μέσα στο χρονικό όριο που θέτει η Σύμβαση Σύνδεσης και αναλόγως να λάβουν τιμή με βάση την ΟΤΣ αν η σύνδεση γίνει εντός του 2019 ή ΤΑ στην μεσοσταθμική βάση των τριών προηγούμενων διαγωνισμών πλην του τελευταίου προσαυξημένη κατά 5% εφόσον η σύνδεση γίνει εντός του 2020.  

2. Αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης επαγγελματικών ΦΒ σταθμών στον ΔΕΔΔΗΕ μετά τις 28/2/19 ελέγχονται από τον ΔΑΠΕΕΠ κατά την σύναψη ΣΕΣΤ για τιμή εκτός διαγωνισμού και:

α. Αν το κριτήριο του πρώτου εδαφίου της παρ. 7, του άρθρου 72, του ν. 4602/2019 δεν πληρούται τότε υπογράφουν σύμβαση ΣΕΣΤ υπό τον όρο σύνδεσης τους εντός του 2019 στην βάση του κανόνα της ΟΤΣ, άλλως το 2020 μόνο αυτές οι περιπτώσεις (που θα έχουν δηλαδή συναφθεί υπό τον ειδικό όρο) υποχρεούνται σε συμμετοχή σε δημοπρασία, δηλαδή δεν θα ισχύει η ΣΕΣΤ ως είχε για σύνδεση τους το 2019.

β. Αν το κριτήριο του πρώτου εδαφίου της παρ. 7, του άρθρου 72, του ν. 4602/2019 πληρούται, τότε υπογράφουν σύμβαση ΣΕΣΤ για σύνδεση τους εντός του 2019 στην βάση του κανόνα της ΟΤΣ, άλλως το 2020 με ΤΑ στην μεσοσταθμική βάση των τριών προηγούμενων διαγωνισμών πλην του τελευταίου προσαυξημένη κατά 5%.  

3. Οι ΦΒ μονάδες που προσμετρώνται κατά τον έλεγχο του πρώτου εδαφίου, της παρ. 7, του άρθρου 72, του ν. 4602/2019, στις περιπτώσεις που διεξάγεται κατά τα ανωτέρω αυτός ο έλεγχος από τον ΔΑΠΕΕΠ πριν την σύναψη της ΣΕΣΤ για τιμή εκτός διαγωνισμού, δεν αφορούν ΦΒ σταθμούς που τέθηκαν σε λειτουργία πριν την 1/1/16.

Επισυνάπτεται η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ. Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 

Καλύτερα να αναμένουμε να ερμηνεύσει το ΥΠΕΝ το νόμο του

 
Ανεδαφική χαρακτηρίζουν κύκλοι του ΣΠΕΦ την χθεσινή ανακοίνωση – επενδυτικό οδηγό του ΣΕΦ για τα νέα φωτοβολταϊκά πάρκα, που σε πίνακα στην τελευταία σελίδα του, διατυπώνει ερμηνεία (του πρόσφατου ν. 4602) πως αδιακρίτως όσα Φ/Β πάρκα μέχρι 500 KW ενός επενδυτή δεν συνδεθούν εντός του 2019 με βάση την ΟΤΣ αλλά το 2020 με τις νέες ΤΑ, τότε θα μπορεί να συνδεθούν με τις ΤΑ αυτές μόνο δύο και για τα υπόλοιπα αν τυχόν υπάρχουν, θα υποχρεωθεί ο επενδυτής να συμμετάσχει σε διαγωνισμό ΡΑΕ, ασχέτως αν έχει ήδη ολοκληρώσει την αδειοδοτική τους διαδικασία περιλαμβανομένης και της σύμβασης ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ ή ακόμα χειρότερα αν έχει ήδη υλοποιήσει τους σταθμούς και περιμένει τον ΔΕΔΔΗΕ να τον συνδέσει.  
 
Το ατόπημα του ΣΕΦ σύμφωνα με τον ΣΠΕΦ βρίσκεται στο γεγονός πως ο ν. 4602 ρητά εξαιρεί από τον έλεγχο του ΔΑΠΕΕΠ για την πλήρωση του κριτηρίου περί μη υπεράνω των δύο σταθμών έως 500 KW με ΣΕΣΤ και τιμή εκτός διαγωνισμού όσες αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης για Φ/Β μονάδες κατατέθηκαν στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι 28/2/19.  Σε απλούστερα δηλαδή ελληνικά όσες αιτήσεις Φ/Β σταθμών για Όρους Σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ κατατέθηκαν μέχρι τις 28/2/19, δεν ελέγχονται καθόλου από τον ΔΑΠΕΕΠ και μπορούν να συμβολαιοποιηθούν με ΣΕΣΤ και τιμές εκτός διαγωνισμών μαζί του και να συνδεθούν οποτεδήποτε εντός των χρονικών πάντα ορίων που θέτει η σύμβαση σύνδεσης τους.  Ο έλεγχος του ν. 4602 καταλαμβάνει αποκλειστικά τις αιτήσεις σταθμών σε ΔΕΔΔΗΕ για Όρους Σύνδεσης μετά τις 28/2/19 και μάλιστα ακόμη και γι' αυτές ίσως υπό την επιφύλαξη της μη σύνδεσης τους εντός του 2019 στην βάση του κανόνα της ΟΤΣ.  
 
Σε κάθε περίπτωση και ενώ όλη η αγορά αναμένει τις επίσημες οδηγίες του ΥΠΕΝ για την αποσαφήνιση του τοπίου σε εφαρμογή πάντα του ν. 4602 και όχι κάτι άλλου, το να βγαίνει φορέας όπως ο ΣΕΦ που εκπροσωπεί εμπόρους Φ/Β εξοπλισμού και εγκαταστάτες πριν από το Υπουργείο και να "χαντακώνει" με την ερμηνεία του τους μέλλοντες πελάτες του, συνιστά μέγιστο ατόπημα.  Και για να μην φανεί υπερβολική ή εμπαθής η διατύπωση καταλήγουν οι κύκλοι του ΣΠΕΦ, ας αναλογιστούμε όλοι, υπογραμμίζουν, την ακόλουθη περίπτωση:  Έστω λοιπόν επενδυτής που είχε καταθέσει πριν τις 28/2/19 τέσσερις αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης για Φ/Β σταθμούς έως 500 KW στον ΔΕΔΔΗΕ, έχει υπογράψει εν συνεχεία γι' αυτούς Συμβάσεις Σύνδεσης με ΔΕΔΔΗΕ πληρώνοντας το σχετικό κόστος και έχει επιπλέον υπογράψει ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ για τιμή εκτός διαγωνισμού, χωρίς όπως υπαγορεύει ρητά ο ν. 4602 να υπόκειται στον έλεγχο του κριτηρίου περί μέχρι δύο σταθμών ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.  Εν συνεχεία υλοποιεί και τους τέσσερις Φ/Β σταθμούς αυτούς προς τα τέλη του 2019 και ενώ οι Συμβάσεις Σύνδεσης του άφηναν περιθώριο να το πράξει μέχρι π.χ. τον Φεβρουάριο του 2020.  Καλεί λοιπόν τον ΔΕΔΔΗΕ στα τέλη του 2019 να τον συνδέσει, αλλά επειδή ο τελευταίος κατοχυρώνεται επίσης από την Σύμβαση Σύνδεσης στο πότε θα ολοκληρώσει τα έργα σύνδεσης (12 μήνες από την υπογραφή της) τον παραπέμπει χρονικά νομότυπα για σύνδεση τον Ιανουάριο του 2020.  Σύμφωνα με τον οδηγό του ΣΕΦ, για τις υπεράνω των δύο Φ/Β μονάδες του αυτές ακυρώνονται οι ΣΕΣΤ και με ολοκληρωμένα τα έργα ο επενδυτής καλείται να συμμετάσχει σε προσεχή διαγωνισμό ΡΑΕ όποτε ήθελε αυτός γίνει για να διεκδικήσει τιμή, αν μάλιστα καταφέρει να επιλεγεί (που δεν πρόκειται αφού δεν θα μπορεί να ανταγωνιστεί το χαμηλότερο κόστος των υποψήφιων νέων έργων που συμμετέχουν) σύμφωνα και με το εμπόδιο του κανόνα υπερπλήρωσης 40%.  Μέχρι τότε τα έργα του αυτά αν και νομίμως υλοποιημένα παραμένουν ασύνδετα και χωρίς όλα αυτά απολύτως πουθενά να προβλέπονται στον ν. 4602, αφού οι αιτήσεις του στον ΔΕΔΔΗΕ για Όρους Σύνδεσης ήταν πριν τις 28/2/19.  Δηλαδή η απόλυτη καταστροφή!
 
Επειδή λοιπόν, καταλήγει ο ΣΠΕΦ, αυτά δεν συμβαίνουν ούτε σε χώρες του τρίτου κόσμου, ας αφήσουμε το Υπουργείο να ερμηνεύσει τον νόμο του και ας μην βιάζονται κάποιοι να προλογίσουν ανεδαφικές ερμηνείες και μάλιστα εν είδει επενδυτικού οδηγού.  Αν μη τι άλλο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ουδέποτε μέχρι σήμερα έχει αιφνιδιάσει ή τιμωρήσει αναδρομικά επενδυτές ΑΠΕ,  γιαυτό και κατάφερε να ενεργοποιήσει και πάλι την αγορά τους.  Οπότε υπομονή!  
 
πηγή Energypress 28/3/19

Λιγότερα τα ποσά που θα επιστραφούν στους παραγωγούς από τη διακοψιμότητα του 2018 – Στα φωτοβολταϊκά τα μεγαλύτερα βάρη Νέο

 

Λιγότερα προς επιστροφή στους παραγωγούς θα είναι τα αδιάθετα ποσά από την διακοψιμότητα του 2018.  Σύμφωνα με ενημέρωση του ΣΠΕΦ προς τα μέλη του, το 2018 εισπράχθηκαν συνολικά μέσω του ΜΤΑΕ, δηλαδή του ειδικού τέλους που χρεώνεται σε όλους τους παραγωγούς ΑΠΕ και συμβατικούς, 51,5 εκατ. ευρώ ενώ τα αδιάθετα προς επιστροφή ποσά ανέρχονται στα 4,7 εκατ. ευρώ.  Δηλαδή προκύπτει πως για το 2018 καταναλώθηκαν 46,8 εκατ. ευρώ, χωρίς όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο ΣΠΕΦ να υπήρξε ούτε μία ώρα ανάγκη εφαρμογής του μέτρου της διακοψιμότητας (Υπηρεσίες Διακοπτόμενου Φορτίου Ι και ΙΙ). Αντίστοιχα για το 2017 δαπανήθηκαν περί τα 36 εκατ. ενώ για το 2016  δαπανήθηκαν 30 εκατ. ευρώ περίπου. 

Πηγή: Energypress 18/3/19

Συνάντηση ΣΠΕΦ με ClientEarth στην Αθήνα Νέο

 
Σε συνέχεια πρωτοβουλίας του ClientEarth και της ολιγοήμερης επίσκεψης κλιμακίου του στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας στα γραφεία του ΣΠΕΦ στην Αθήνα διάρκειας τεσσάρων ωρών την Πέμπτη 14/3/19. Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Στ. Λουμάκης και Ε. Δοντάς. Η ClientEarth είναι μια Διεθνής Μη Κερδοσκοπική Οργάνωση με έδρα το Λονδίνο και γραφεία σε Βρυξέλλες, Βαρσοβία, Νέα Υόρκη, Μαδρίτη, Βερολίνο και Πεκίνο, που χρησιμοποιώντας την δύναμη του Νόμου επιδιώκει την προστασία του πλανήτη και των ανθρώπων που ζουν σε αυτόν. Το προσωπικό της ClientEarth απαρτίζεται από δικηγόρους και περιβαλλοντικούς επιστήμονες που αγωνίζονται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και για την προστασία της φύσης και του περιβάλλοντος.  
 
Κατά την συνάντηση η διοίκηση του ΣΠΕΦ παρουσίασε όλο το φάσμα δράσεων και ρυθμιστικών παρεμβάσεων του συνδέσμου στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τα φωτοβολταϊκά και τις ΑΠΕ διαχρονικά στην χώρα μας, ενώ θετική εντύπωση προξένησε το γεγονός πως η ClientEarth παρακολουθώντας από καιρό την δραστηριότητα του συνδέσμου, γνώριζε σε σημαντικό βαθμό πολλές από τις δράσεις του, επί των οποίων και ζήτησε να ενημερωθεί περαιτέρω σε βάθος ώστε να συνδράμει όπου απαιτείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατά το δυνατόν την εξέλιξη τους. Θέμα εκτενούς συζήτησης αποτέλεσε και το επίπλαστο μέτρο της διακοψιμότητας, πολύ περισσότερο μάλιστα η κατά Πανευρωπαϊκή αρνητική πρωτοτυπία χρηματοδότηση του από τις ΑΠΕ στην χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό ζητήθηκε και ο ΣΠΕΦ θα αποστείλει στην ClientEarth όλο το νομικό και μελετητικό-τεχνικό υλικό που έχει εκπονήσει για την αποτελεσματικότερη νομική προσβολή του μέτρου σε ευρωπαϊκό επίπεδο.  Άλλα θέματα στα οποία υπήρξε ανταλλαγή απόψεων και θα κρατηθεί ανοιχτός επιστημονικός δίαυλος επικοινωνίας, ενδεχομένως και διεξαγωγή περαιτέρω εξειδικευμένου μελετητικού έργου, αποτέλεσε το ενεργειακό μείγμα, ο περιορισμός του λιγνίτη, οι μηχανισμοί ισχύος, η εμπειρία από την διετή λειτουργία της ΠΧΕΦΕΛ, η ενεργειακή δημοκρατία, η αποθήκευση ενέργειας, η διατήρηση της διασποράς των ΑΠΕ, οι επιπτώσεις του Target Model, η σύζευξη αγορών κ.α.  
 
Ο ΣΠΕΦ αφού ευχαρίστησε την ClientEarth για το ενδιαφέρον και την συνεργασία, δεσμεύτηκε επιστημονικά να συνδράμει την παγκόσμια κοινή προσπάθεια για βιώσιμη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.  

Το βάρος πέφτει τώρα στην ερμηνεία του νόμου για τον μέγιστο αριθμό φ/β πάρκων σταθερής τιμής εκτός διαγωνισμών Νέο

 

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασε η ανταλλαγή απόψεων που ακολούθησε την συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ για τις ρυθμίσεις στα φωτοβολταϊκά και ειδικά στον περιορισμό των κατατμήσεων. 

Μετά την ομιλία του Προέδρου του ΣΠΕΦ και την λήξη της συνεδρίασης της επιτροπής, υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου που συμμετείχαν ενεργά στην σύνταξη του νομοσχεδίου παραδέχονταν σε «πηγαδάκια» πως δεν είχαν αντιληφθεί επακριβώς την κρίσιμη διάσταση της προσμέτρησης ή μη, όπως ζήτησε ο κος Λουμάκης, των Φ/Β πάρκων με ημερομηνία αίτησης στον ΔΕΔΔΗΕ προ τις 28/2/19 στον μέγιστο αριθμό των 2 κατά μέγιστο ανά νομικό ή φυσικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.  Μετά από συζήτηση και προβληματισμό στο θέμα οι ίδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες διατύπωσαν στα «πηγαδάκια» αυτά την άποψη και εκτίμηση πως η κρίσιμη αναφορά «Με την επιφύλαξη της εφαρμογής της παρ. 3, του άρθρου 4» με την οποία ξεκινά η προστιθέμενη παράγραφος 3α στο εν λόγω άρθρο 4 του ν. 4414, μπορεί και να σημαίνει πως όσα Φ/Β πάρκα μέχρι 500 kw συνδεθούν εντός του 2019 με τον κανόνα 1.2 ή 1.1 x ΟΤΣ (αυτό αφορά η παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 4414) δεν προσμετρώνται.  Δηλαδή όλη η προσθήκη για την καταπολέμηση των υπαίτιων κατατμήσεων τελεί υπό την επιφύλαξη του εν λόγω άρθρου, δηλαδή πως τα Φ/Β πάρκα που θα συνδεθούν εντός του 2019 με 1.1 ή 1.2 x ΟΤΣ τελικά δεν προσμετρώνται κιόλας στον μέγιστο αριθμό των Φ/Β ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.

Το καλύτερο απ’ όλα βεβαίως θα είναι στο νομοσχέδιο να έχει ενσωματωθεί κάποια περαιτέρω έστω φράση που να προσδιορίζει καλύτερα τα πράγματα, γεγονός που ακόμα δεν γνωρίζουμε μέχρι να εκδοθεί το ΦΕΚ του νόμου. Σε κάθε περίπτωση η ερμηνεία του νόμου παραμείνει ανοιχτή, πράγματι φαίνεται πως υπάρχει έρεισμα στην διασταλτική του ανάγνωση για μη προσμέτρηση των συγκεκριμένων πάρκων στον μέγιστο αριθμό όπως σημείωναν και τα υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΕΝ, οπότε το υπουργείο το προσεχές διάστημα, αν δεν έχει συμπεριλάβει κάποια περαιτέρω διευκρίνιση στο τελικό κείμενο του νόμου, θα κληθεί να δώσει τις οδηγίες του στους διαχειριστές για την εφαρμογή της νέας πραγματικότητας.   

Αυτό θα πρέπει να το πράξει άμεσα, διότι ο έλεγχος για την πλήρωση του κριτηρίου της κατάτμησης θα γίνεται από τον ΔΑΠΕΕΠ στο τέλος της αδειοδοτικής διαδικασίας το οποίο και σημαίνει πως θα έχει προηγηθεί η συμβασιοποίηση με τον ΔΕΔΔΗΕ και η πληρωμή των όρων σύνδεσης από τους επενδυτές.   Είναι κρίσιμο λοιπόν για να αποφευχθούν προβλήματα επειδή θα έχουν καταβληθεί και χρήματα για όρους σύνδεσης από τους επενδυτές, να γνωρίζουν οι τελευταίοι επακριβώς τα όρια εφαρμογής του νόμου. 

Πηγή: Energypress 8/3/2019

Το video της ομιλίας του κου Λουμάκη στην Βουλή για το ν/σ του ΥΠΕΝ Νέο

 
Κάντε κλίκ στην φωτογραφία για να δείτε σε video την τοποθέτηση του κου Λουμάκη στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το ν/σ του ΥΠΕΝ και τις ρυθμίσεις κατά των υπαίτιων κατατμήσεων στα φωτοβολταικά και άλλες διατάξεις.  
 

Υπόμνημα ΣΠΕΦ στην συζήτηση στην Επιτροπή της Βουλής - και 2η εναλλακτική Νέο

 
Και δεύτερη εναλλακτική πρόταση κατέθεσε κατά την συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο ΣΠΕΦ (η πρώτη αφορά το όριο του 1 MW κατά κεφαλήν Φ/Β εκτός διαγωνισμών για νέα έργα).  Η δεύτερη εναλλακτική, που ωστόσο μπορεί ταυτόχρονα να υιοθετηθεί και με την 1η πρόταση, είναι για τις αιτήσεις που κατατίθενται στον ΔΕΔΔΗΕ μετά τις 28/2/19, στον έλεγχο τήρησης του κριτηρίου περί μη κατάτμησης από τον ΔΑΠΕΕΠ ή τον ΔΕΔΔΗΕ ως διαχειριστή ΜΔΝ κατά περίπτωση συμφώνως με την παρ. 3 α να μην προσμετρούνται όσες αιτήσεις έχουν κατατεθεί στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι τις 28/2/19 από το εκάστοτε νομικό ή φυσικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.  Έτσι από τούδε και εφεξής θα έχουν όλοι οι μικρομεσαίοι ίσες ευκαιρίες σε έργα απαλλασσόμενα διαγωνισμών.
 
Επισυνάπτεται το πλήρες υπόμνημα. Kάντε κλίκ εδώ για να το δείτε 
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.